الکساندر دمبیتز ، رئیس هیئتمدیره شرکت سافجن: مدل بانکداری ایرانی درحال تغییر است و تغییر بانکداری به سمت بانکداری موبایلی خواهد بود
به گزارش بانکینا، الکساندر دمبیتز ( Alexander Dembitz)، رئیس هیئتمدیره شرکت سافجن (Sofgen)، ازجمله کارشناسان حوزه بانکداری الکترونیکی است که بر اهمیت پیادهسازی و پشتیبانی سیستمهای فناوری اطلاعات برای بانکهای ایران در راستای ارائه خدمات باکیفیت به مشتریان تأکید دارد. وی میگوید با توجه به اینکه تاکنون تقریباً ۹۰ درصد بانکها دیجیتالی شدهاند، پیوستن ایران به این روند کاملاً ضروری است.
وی که از سال ۱۹۸۸ بهعنوان مدیر چندین شرکت معتبر، تجارب زیادی در صنعت نرمافزارهای بانکی و بانکداری متمرکز کسب کردهاست در گفتوگویی با کتاب سال
بانکداری الکترونیکی به تشریح دیدگاههای خود پرداخته است. متن کامل این مصاحبه را میتوانید در ادامه بخوانید.
شرکت شما در چه زمینهای فعالیت میکند و خدمات آن شامل چه مواردی است؟
شرکت سافجن ارائهکننده مشاورههای بانکی در حوزه تکنولوژی است. مشتریان ما بانکهایی هستند که در سراسر جهان فعالیت میکنند. ما نزدیک به ۲۵۰ مشتری داریم که شامل بزرگترین بانکهای جهانی هستند.
دلیل حضور شما در ایران چیست و حضورتان را چقدر مؤثر میدانید؟
دلیل حضور ما در ایران ارائه خدمات مشاورهای به بانکهای ایران در زمینه تکنولوژی اطلاعات است که با همکاری شرکت توسن صورت میگیرد. این شرکت در زمینه یکپارچهسازی سیستمهای بانکی و تکنولوژی اطلاعات مجموعه پیشرویی است که خدمات متعددی برای بانکهای خصوصی و دولتی ایران ارائه میکند. این خدمات در قالب بستهبانکی شرکت تمنوس Temenos ارائه میشود که سافجن با احاطه کاملی که در زمینه بستههای بانکی دارد در پیادهسازی، نگهداری و پشتیبانی این بسته نقش دارد. فروش بسته تمنوس یا T-24 به بانکهای ایرانی، پیادهسازی این بسته استاندارد که درحالحاضر ۶۰۰ بانک در دنیا از آن استفاده میکنند، فعالیت بسیار مهمی است که درحال حاضر انجام میشود.
فکر میکنید پیادهسازی این بسته چه چالشهایی به همراه دارد که باید حل شود؟
برای پیادهسازی این بسته نیاز به دو مفهوم «محلی کردن» و «سفارشی کردن » وجود دارد. T-24 با این فرایند میتواند احتیاجات بانکهای ایرانی را برطرف کند. البته این تغییرات با توجه به قوانین و تصمیمهای
بانک مرکزی انجام میشود و بر اساس بانکداری اسلامی روزآمد میشود. برای مثال نحوه پرداخت و روش دادن وام به مشتریان در این سیستم تفاوت دارد که بومیسازی دراینباره صورت میگیرد.
اهمیت کار سافجن در چیست؟
همانطور که گفتم پیادهسازی و ارائه خدمات به این بسته بانکی خود هنری است که شرکت سافجن ارائه میدهد.
آیا در ایران شرکتهای بزرگی را میشناسید که توان انجام پروژههایی در این حد را داشته باشند؟
بله. شرکتهای بزرگی هستند که قادرند کارهای اساسی در این زمینه انجام دهند. بانکداریالکترونیکی امروز مانند همه کالاها و خدمات رایج در دنیاست که اگر مانعی برای توسعه آن نباشد همه میتوانند در این حوزه کار کنند. امروز
بانکداری الکترونیکی مانند کالایی است که برای کشورهای مختلف سفارشی میشود. مثلاً T-24 برای بانکهای خاص طراحی شده و به همین دلیل گفتم پیادهسازی یا سرویس برای این برنامه، آن هم بهصورت بومیسازیشده هنری است که شرکت سافجن بهخوبی آن را انجام میدهد.
آیا پیشنهادی برای سیستم بانکداری الکترونیکی ایران و چشمانداز آینده آن دارید؟
در ایران تقریبا همه شهروندان موبایل دارند. به این دلیل فکر میکنم مدل بانکداری ایرانی درحال تغییر است. فکر میکنم تغییر بانکداری در ایران به سمت بانکداری موبایلی خواهد بود
این گفتوگو در فصل «نگاه از بیرون» نخستین شماره کتاب سال
بانکداری الکترونیکی منتشر شده است. اطلاعات تکمیلی پیرامون این کتاب و نحوه تهیه آن را میتوانید در
اینجا مطالعه کنید