کشور ایران از نظر ارزش منابع برای ما بسیار مهم است. ما درحال ایجاد یک سیستم بانکی و موبایلی هستیم که بهصورت چند کاناله عمل میکند و ماهیت کربنکینگ دارد.
به گزارش بانکینا، ژان پل مرگئی (Jeam Paul Mergeai) بخش عمدهای از آشنایی خود را با بانکها و مؤسسات مالی دنیا زمانی کسب کرد که برای کار در بخش فعالیتهای مالی به رویترز پیوست. او در آن هنگام جوانی بیتجربه بیش نبود؛ اما هماکنون صاحب ۲۵ سال تجربه در ارائه راهکارهای آیتی به بانکها و مؤسسات مالی است که بخش عمدهای از آن به حوزه خاورمیانه و بانکداری اسلامی ارتباط دارد.
او در فاز دوم فعالیتهای خود در سال ۲۰۰۷ به کمپانی اودیسه (Odyssey) پیوست تا مدیریت حساب جهانی شرکت و برنامهریزی عملیات شمال از آمریکا و خارج از نیویورک را به دست گیرد. او سپس بهعنوان مدیر پروژه سلامتی جهانی به تمنوس پیوست. وی از ۲۰۱۲ تا اوایل ۲۰۱۳ بهعنوان مدیر فروش آمریکای شمالی مشغول به کار بود. پس از آن در ۱۵ فوریه ۲۰۱۵ به دبی نقل مکان کرد تا روی پروژه خاورمیانه و آفریقای تمنوس فعالیت داشته باشد.
گفتنی است که تمنوس از لحاظ رشد، سریعترین شرکت نرمافزاری اروپا بوده و به گفته مرگئی، پایداری سامانههای نرمافراری این شرکت ۹۹.۹۹۹۵۸ درصد است. همچنین تمنوس بیشترین سرمایهگذاری را روی تحقیق و توسعه در صنعت نرمافزارهای بانکی (یعنی چیزی حدود ۲۰ درصد از درآمدش) را انجام داده است. گفتوگو با این مدیر برجسته کارشناس بانکداری الکترونیکی را در حاشیه همایش سالانه شرکت توسن انجام دادیم که در ادامه میخوانید.
در ابتدا کمی درباره فعالیتهای شرکت متبوع خودتان توضیح دهید.
شرکت ما یعنی تمنوس (Temenos) در حدود ۲۲ یا ۲۳ سال قبل ایجاد شد و از آن زمان تاکنون بهطور تخصصی در زمینه تکنولوژیهای بانکی فعالیت میکند. درواقع اصلیترین رویکرد این شرکت فعالیت در راستای کمک به بانکهاست تا بتوانند در چالشهای خود با فناوریهای جدید موفق عمل کنند. این شرکت در این مدت رشد بسیار زیادی داشته است، تا جاییکه هماکنون حدود ۲۰۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند. از نظر کیفی هم تمام مشتر یهای ما از بانکهای خوب جهانی هستند. شاید دلیل موفقیت ما این است که در یک حوزه خاص تمرکز کردهایم و کار دیگری را انجام نمیدهیم. ما صرفا در حوزه تکنولوژیهای مالی فعالیت میکنیم.
شما اخیرا در ایران سخنرانی در این مورد داشتید. محتوای مطالب ارائه شده از سوی شما چه بود؟
محتوای اصلی سخنرانی من درباره اعطای ارزش به بانکهای سراسر جهان بود، چرا که ما اکنون در ۲۶ کشور دنیا درحال انجام همین کار هستیم. برنامههای نرمافزاری ما از ابتدا به همین منظور نوشته شده است. این سیستمها با رویکرد بانکداری متمرکز و براساس رویکرد چندزبانه و برمبنای واحدهای پولی متعدد ساخته شده است. به همین دلیل راهحلهای درست را موقعیتهای متنوع ارائه میکند.
چرا به این رویکرد جهانی به این شکل اهمیت میدهید؟
برای این که مدیران شرکت ما اعتقاد دارند ما باید بهصورت بینالمللی رشد کنیم و نه بهصورت تکبعدی و فقط در یک کشور خاص. به همین دلیل تعریفی که برای سیستمهای خودمان داریم اینگونه است که بتوانیم در تمام نقاط دنیا از آنها استفاده کنیم. درحال حاضر این سیستم درحال کار بود و خیلی هم توسعه یافته است. ما اکنون فعالیت خود را با بانکهای خصوصی شروع کردهایم و علاوهبر آن برای بانکهای اسلامی هم راهحلهای خاصی داریم؛ البته برای شرکتهای مالی هم همینطور.
توجه شما به حوزه بانکداری اسلامی از چه زمانی شروع شد ؟
در حقیقت این تمرکز از ۱۹ سال قبل شروع شد و ما توانستیم تمرکز ویژهای روی بانکداری اسلامی داشته باشیم و به این دلیل نوشتن و خلق نرمافزارها از همان زمان آغاز شد. شرکت مشتاق بود برای بانکهای اسلامی سرویسهایی ارائه دهد که به این هدف نائل شد. درحال حاضر ۷۵ بانک اسلامی درحال بهرهبرداری از سرویسها و سیستمهای ما هستند.
با توجه به شناختی که از بانکداری ایرانی پیدا کرد هاید. به نظر شما وضع ایران از نظر بانکداری الکترونیکی چگونه است؟
کشور ایران از نظر ارزش منابع برای ما بسیار مهم است. ما درحال ایجاد یک سیستم بانکی و موبایلی هستیم که بهصورت چند کاناله عمل میکند و ماهیت کربنکینگ دارد. قصد این پروژه این است که به مشتری این اعتماد را القا کند که بانک در هر صورت با اوست و همیشه با همان کیفیت و همان امکاناتی که قبلاً داشته چه از خانه و چه از شعبه و در قالب بانکداری الکترونیکی به ارائه سرویس خواهد پرداخت و حتی اگر مشتری در سفر باشد این سرویسها برای وی قابل ارائه است.
ارزیابی شما از وضعیت شرکتهای ایرانی فعال در این زمینه چیست؟
به نظر من عملکرد شرکتهای ایرانی بسیار خوب است؛ برای مثال شرکت توسن از ارائه دهندگان بسیار قوی تکنولوژیهای بانکی به بسیاری از بانکهای ایرانی است. ما به این شرکت کمک میکنیم. این کمک در مرحله ارائه آموزش برای استفاده از ابزارهای خودمان است تا به این ترتیب مدلهای بانکی ایرانی شکل کاملتری به خود بگیرد. به هر حال ما تلاش داریم معماری یک راهحل قوی را برای بانکهای ایرانی به انجام برسانیم که در این راستا کمک شرکتهایی مانند توسن برای ما بسیار اهمیت دارد.
آیا برای بانکها و بانکداران ایرانی توصیهای دارید؟
یکی از اشتباهات رایج این است که فکر میکنند در بانکداری الکترونیکی و یا آنلاین وقتی که شما کاری را به اتمام میرسانید. پروژه تمام شده است. این در حالی است که در وضعیت آنلاین و دیجتیال هرگز پایانی برای پروژه متصور نیست، یعنی وقتی که پروژهای را انجام میدهید و مشتری آن را تجربه میکند درواقع او منتظر گام بعدی شماست تا همسو با تحولات، برنامه جدیدی ارائه کنید. به این دلیل است که میگویند سیستم مدرن بانکی و بانکداری آنلاین هرگز به پایان نمیرسد. پس باید دانست که هرگز نمیتوان بانکداری الکترونیکی و بانکداری آنلاین را تمامشده یا تکمیلشده تلقی کرد.
سرعت تحولات بسیار بالاست. برای مثال چند سال قبل حتی تصورش هم برای مردم دشوار بود که با دوربین موبایل خود چکهای قراردادها را اسکن کرده و بتوانند نزدیکترین دستگاه ATM را شناسایی کنند. اینها همه امکاناتی است که تا چندی پیش فقط در خیال و رویای مردم بود.
سرعت تحولات بسیار بالاست. برای مثال چند سال قبل حتی تصورش هم برای مردم دشوار بود که با دوربین موبایل خود چکهای قراردادها را اسکن کرده و بتوانند نزدیکترین دستگاه ATM را شناسایی کنند. اینها همه امکاناتی است که تا چندی پیش فقط در خیال و رویای مردم بود.
این گفتوگو در فصل نگاه از بیرون نخستین شماره کتاب سال بانکداری الکترونیکی منتشر شده است. اطلاعات تکمیلی پیرامون این کتاب و نحوه تهیه آن را میتوانید در اینجا مطالعه کنید.