اهمیت کارتهای شهروندی علاوهبر سرعت بیشتر و بدون نیاز به پول کاغذی پرداختها در دادن آمارها به برنامهریزان است. به این صورت که مدیران شهری یا کشوری با رصد میزان استفاده از خدمات مختلف در ساعات مختلف روز میتوانند برای خدماترسانی بهتر برنامهریزی کنند.
به گزارش بانکینا، محمد آجدانی، با اشاره به اهمیت وجود کارتهای شهروندی در انجام پرداختهای خرد در کشور، گفت: حوزه خدماتدهی کارتهای شهروندی بسیار فراتر از کارتهای اتوبوس یا متروی فعلی است. اهمیت این کارتها علاوه بر سرعت بیشتر و بدون نیاز به پول کاغذی پرداختها در دادن آمارها به برنامهریزان است به این صورت که مدیران شهری یا کشوری با رصد میزان استفاده از خدمات مختلف در ساعات مختلف روز میتوانند برای خدماترسانی بهتر برنامهریزی کنند.
وی با اشاره به سرعت بالای پرداختهای آفلاین و نیاز نبودن به ارائه پول کاغذی، اضافه کرد: مزیت اینگونه کارتهای شهروندی برای شهروندان حل مشکلات پول خرد و رفع معطلی در پرداخت است. برای شهرداریها نیز همین افزایش سرعت باعث خدمات رسانی بهتر به شهروندان و جلوگیری از ایجاد ترافیک یا حرکت قطاری اتوبوسها است.
این کارشناس پرداخت الکترونیک با تاکید بر اهمیت استفاده از کارتهای شهروندی در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری، اظهار کرد: زمانی که شهرداریها به میزان استفاده از خدماتشان در طول ساعات روز اشراف داشته باشند، میدانند که مثلا در فلان ساعت خاص میزان استفاده شهروندان از مترو به حداکثر خود میرسد؛ آنگاه مدیران میتوانند با فرستادن تعداد قطارهای بیشتر در آن ساعات مشکل ازدحام جمعیت را حل کنند.
آجدانی با اشاره به کارتهای شهروندی ارائه شده در شهر مشهد، اظهار کرد: کارتهای توزیع شده در مشهد از نوع Desfire است که از امنیت بالاتر و قابلیت مدیریت بیشتری برخوردار است به این صورت که میتوان برای برخی اقشار شهروندان مثل دانش آموزان یا سالمندان تخفیف قائل شد. اما نسبت با کارتهای مشهد، کارتهای حمل و نقل تهران از نوع Mifare است که به لحاظ امنیتی یا مدیریتی در سطح پایین تری قرار دارد.
وی با اشاره به مدیریت و صدور کارتهای شهروندی توسط شهرداریها، ادامه داد: در این شرایط امکان توسعه خدمات به خارج از حوزه خدمات حمل و نقل شهری سخت میشود. در کشور هنوز یک کارت شهروندی که توسط یک بانک صادر شده و موفق شده باشد را نداریم. یک دلیل این مساله ضرورت وجود محلهایی برای شارژ کارتهای شهروندی است که بسیار هم هزینه بر است در حالی که شهرداریها این امکان را دراختیار دارند.
این کارشناس پرداخت الکترونیک با اشاره به دلایل کارمزدی عدم توسعه تجمیع کارتها و خدمات در یک کارت، اظهار کرد: تراکنشهای خرد که به لحاظ ماهیتی آفلاین هستند قاعدتا کارمزدی ندارند، اما به هرحال نصب دستگاههای خوانش کارت هزینههایی دارد که این که چه نهادی یا شخصی باید هزینههای آن را پرداخت کند، هنوز مشخص نیست و همین باعث شده است تا طرح تجمیع خدمات در یک کارت توسعه نیابد.
منبع: ایسنا