به گفته مصطفایی، سیستم پیگیری وصول مطالبات طرحی نوپاست که رشد و پیشرفت آن همکاری بانکها را می طلبد
به گزارش بانکینا، حمزه مصطفایی، سرپرست پشتیبانی در شرکت توسن، طی گفتوگویی به تشریح عملکرد سیستم پیگیری وصول مطالبات پرداخت و گفت: یکی از نگرانیهای بانکها در مدتزمان تجربه توسن در حوزه کربنکینگ و تخصیص منابع، دغدغه وصول مطالبات تسهیلات اعطایی بود. البته یک مکانیزمی بود، اما سیستمی برای آن وجود نداشت. انتقال این نگرانی به شرکت توسن باعث شد از مشاوره یکی از بانکهایی که سالهای سال در این زمینه کارهای خوبی انجام دادهبود و دستورالعملهای خوبی هم داشت بهره بگیریم تا بتوانیم پکیجی داشتهباشیم که پیگیری وصول مطالبات در آن اتفاق بیفتد و دعاوی، تملیک و اقاله هم در این سیستم انجام شود.
وی درباره مزایای این سیستم گفت: این سیستم کمک میکند که بتوان رفتار مشتریان بانک را مانیتور کرد تا بر اساس آن تصمیمگیری شود. قطعا این رفتاری که مشاهده میشود خیلی وابسته به شرایط اقتصادی جامعه است. دمویی هم داشتیم که در آن، قسمتهای بازدید از طرح هم تعریف شدهبود. این کار باعث میشود که تصمیمگیریها رادیکالی نباشند. طرح بررسی میشود و یک مکانیزم فرایندی وجود دارد که شخص در آن تصمیمگیرنده نیست. ضمن اینکه مدیران بانک هم میتوانند رفتارها را مانیتور کنند و ببینند که در شعبههای مختلف چگونه این کار انجام میشود، حتی میتواند راهی برای ارزیابی کارشناسان هم باشد و میتواند امتیازدهی شود که کدامیک پیگیری بهتر و وصول مطالبات در زمان کوتاهتری داشتهاند. میتواند راهی برای ارزیابی کاربران هم باشد که کدام مطالبات را در زمان کمتری انجام دادهاند.
مصطفایی افزود: این سیستم نوپاست و ایدههای خیلی بهتری هم میتواند به آن اضافه شود و این موضوع همکاری بانکها را میطلبد و تلاش بیشتری در این حوزه نیاز است تا به بهترین دستاورد در این زمینه برسیم.
وی در ادامه گفت: این مکانیزم در حال حاضر در بانک صنعت و معدن انجام میشود. ما قبلا این مکانیزیم را به صورت فانکشنال داشتیم؛ مثلا فرمی بود که کاربر تصمیم میگرفت این کار را بکند یا نه و حتما هم این طور نبود که انجام شود. مکانیزم گزارشدهی ردیابی، پیگیری و تاریخهای دقیق برای اقدام و وصولها نداشتیم. مکانیزم ارزیابی کارکنان را نداشتیم. این سیستم اجازه میدهد کاربران کار را در یک فرایندی انجام دهند و فرایند وصول مطالبات توسط تیمها اتفاق بیفتد.