از روز بیست و یکم مهر امسال، درگاه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به دلیلی نامشخص، ارائه خدمات به متقاضیان و دارندگان نماد را متوقف کرد. نه کسی میتوانست تقاضای جدید در سایت ثبت کند، نه کسی میتوانست فرآیند درخواست یا تمدید خود را مشاهده و پیگیری کند.
پس از تماس های متعدد و تلاش های حضوری، یک منبع آگاه در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که خواست نام اش فاش نشود در مورد اختلال به وجود آمده در سایت نماد اعتماد به فناوران گفت: مشکل مالی و قراردادی ای که بین مرکز توسعه و پیمانکار نرم افزاری سامانه نماد اعتماد به وجود آمده و در نهایت منجر به درگیری میان این دو طرف شده بود، در نهایت به این جا انجامید که پیمانکار همه دسترسی های خارجی را به سامانه محدود کند. حتی خود کارکنان مرکز هم نمی توانستند در این مدت وارد سامانه شده و به امور جاری خود بپردازند.
سید ادیب حافظی گل، مشاور ارشد سامانه آی نوتی که پس از مدتی فیلتر شدن، موفق به اخذ تاییدیه های لازم برای ادامه خدمات خود شده بود، در این باره گفت: ما همزمان با این که توانستیم نامه رفع فیلترمان را بگیریم، نامه تعلیق نماد را هم بیست و یکم مهر ماه دریافت کرده بودیم. موضوع نماد اعتمادمان را از مرکز توسعه و مدیران مربوطه پی گیری کردیم. از بیست و پنج مهر ماه متوجه شدیم که نه تنها فرآیند کاری ما پیشرفتی نمی کند، بلکه نماد سایت های دیگر هم در حال منقضی شدن است و برای آن ها هم اتفاقی نمی افتد. تلاش کردیم وارد سایت شویم و ببینیم کار در چه مرحله ای متوقف شده، اما دسترسی به صفحه خودمان نداشتیم، از طرفی آمارهای روزانه سایت مرکز هم هیچ تغییری نسبت به روز قبل نداشت.
حافظی افزود ما به دلیل زیان هنگفتی که روزانه متحمل می شدیم، موضوع را به صورت حضوری پی گیری کردیم، اما کارمندان مرکز توسعه هم نمی توانستند وارد سایت شوند، در واقع دسترسی آن ها هم بسته شده بود. در نهایت موضوع را با حراست مرکز در میان گذاشتیم، حراست ضمن عذرخواهی از ما، مشکل به وجود آمده را فنی عنوان کرد. ما تاکید کردیم که مشکل فنی شما به صورت مستقیم به کسب وکارمان زیان وارد می کند. فرآیندهایی که از سمت خدمت دهندگان ایجاد شده و در همه آن ها ما ملزم به ارائه نماد اعتماد هستیم، باعث شده مشکلات این چنینی که برای مرکز پیش می آید، به تمام کسب وکارها لطمه های سنگین وارد کند.
مشاور آی نوتی در ادامه گفت: وقتی دیدیم از روش معمول و پی گیری مرسوم اداری به نتیجه نمی رسیم، موضوع را در گروه های مختلف منتشر کردیم و در مورد اختلال به وجود آمده اطلاع رسانی کردیم. جالب این جاست که برخی از دوستان، ما را دعوت به سکوت می کردند و می خواستند موضوع را پی گیری نکنیم. ما سه هفته زمان گران بها را از دست دادیم و هنوز نمادمان در تعلیق است. حتی سایت اسنپ هم نمادش منقضی شده بود و اسنپ به سادگی نماد را از سایت خود حذف کرده بود.
حافظی گفت: چه گونه است که مرکز با یک تلفن می تواند نماد را از سایت من حذف کند، اما وقتی خودش دچار مساله یا مشکلی می شود نه تنها اطلاع رسانی نمی کند، که اجازه پی گیری اداری را هم به متقاضیان نمی دهد. وقتی نهادهای مختلفی که می خواهند با ما همکاری کنند، نماد اعتماد را پیش نیاز همکاری به حساب می آورند و مرکز هم دچار مشکل شده است، حداقل کاری که می تواند بکند این است که با یک اطلاعیه، به همه طرف ها اعلام کند که به دلیل مشکل فنی، مثلا تا مدت بیست روز ارائه دهندگان خدمات الزام وجود نماد اعتماد را در نظر نگیرند تا مساله برطرف شود.
از سوی دیگر عادل طالبی، مدیر فروشگاه اینترنتی نیمکت بوک هم از وجود همین مشکل سخن گفته و اظهار داشت: حدود سه هفته پیش از بانک پاسارگاد که به ما خدمات درگاه پرداخت می دهد تماسی داشتیم که نماد اعتماد سایت مان منقضی شده است. ما برای تمدید نماد اعتماد سایت مان تلاش کردیم، اما موفق نشدیم وارد سامانه مرکز توسعه تجارت شویم. من از طریق همکاران ام متوجه این موضوع شدم و ضمن پی گیری از دوستان دریافتم که مسأله عمومی است اما هیچ اطلاع رسانی در مورد وجود مشکل از سوی مرکز توسعه انجام نشده است.
طالبی افزود: راهکاری که به ذهن مان رسید این بود که نام کاربری و رمز ورودمان را به کارکنان بانک پاسارگاد بدهیم تا آن ها هم خودشان موضوع را امتحان کنند و ببینند که مساله نه از سمت ما، که از جانب مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است. خوشبختانه دوستان بانک پاسارگاد وقتی متوجه موضوع شدند، خدمات شان را به ما متوقف نکردند و ما دچار زیان مالی نشدیم.
مدیر سایت تیزلند گفت: دیروز همکاران ما متوجه شدند دسترسی به سایت مجدداً فعال شده و موفق شده اند برای تمدید نماد سایت اقدام کنند. اگر بانک پاسارگاد در این مدت با ما همکاری نمی کرد عملاً نمی توانستیم به فروش خود ادامه دهیم و زیان قابل توجهی را باید تحمل می کردیم.
توضیح رییس مرکز:
رمضانعلی صادق زاده، رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت، با تایید وجود اختلال در سامانه ای نماد گفت: این سامانه در حال به روزرسانی است و این هفته فعالیت آن به حالت عادی باز می گردد.
وی افزود: ما در سایت خود اعلام کرده ایم که سامانه در حال به روزرسانی است و عذرخواهی هم کرده ایم. تا پایان این هفته مشکل برطرف می شود.
رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پاسخ به این سوال که گفته می شود با پیمانکار نماد، دچار مشکل هستید و اختلال به این موضوع برمی گردد، گفت: بحث بر سر تمدید قرارداد در جریان است و اختلاف نظرهایی در این حوزه وجود دارد. اما این بحث و گفت وگو ربطی به به روزرسانی و توسعه نماد و اختلال پیش آمده ندارد.
وی درباره این که آیا نمی شد این به روز رسانی بدون قطع دسترسی به سامانه ای نماد انجام شود گفت: به هر حال در بحث نرم افزار، گاهی مشکلات غیرقابل پیش بینی رخ می دهد.
وی درباره این که مشکل از طرف مرکز توسعه تجارت است یا پیمانکار، گفت: نمی خواهم کسی را متهم کنم. به ویژه این که ایشان الان در این گفت وگو حضور ندارد که از خودش دفاع کند. اما به هر حال گفت وگو با پیمانکار، ربطی به به روزرسانی و اختلال پیش آمده ندارد.
رییس اتحادیه کسب و کارهای مجازی: پیمانکار من نیستم
از سوی دیگر، محمد کرمی، رییس اتحادیه کسب وکارهای مجازی که به نمایندگی از شرکت پردیس آسمان در انتخابات اتحادیه شرکت کرده بود، درباره اختلال در سامانه ای نماد گفت: از روز چهارشنبه، سوم آبان ماه، عملیات به روزرسانی سامانه نماد اعتماد آغاز شد و به ما اعلام کردند از روز شنبه (امروز)، سامانه مجددا در دسترس قرار خواهد گرفت و به نظرما مشکل خاص و غیر متعارفی نیست و این موضوع کاملا طبیعی است.
وی در پاسخ به شایعاتی که در گروه ها و کانال های تلگرامی مطرح شده مبنی بر این که پیمانکار این سامانه اوست، توضیح داد: هیچ رابطه پیمانکاری با سامانه ای نماد ندارم. تنها نکته این است که از سه شنبه ۹ آبان ماه، سامانه اتحادیه به سامانه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی متصل شده تا به صورت وب سرویسی، استعلام لازم را برای صدور مجوز انجام دهد. البته با توجه به به روزرسانی ای که در حال انجام است، عملا سرویس دهی از روز شنبه (امروز) انجام خواهد شد