یکی از مهمترین دغدغههای بانکداری الکترونیک و مشتریان آن، تقویت امنیت سختافزاری و نرمافزاری تبادل اطلاعات مالی و پولی و جلوگیری از جعل و تقلب و کلاهبرداری است.
به گزارش بانکینا به نقل از روابط عمومی شرکت ایران ارقام، شرکتها و مؤسسات ارائهدهنده خدمات بانکی در مقیاس جهانی سعی دارند بر پیچیدگیهای ناشی از چالشهای امنیتی غلبه کنند، زیرا این خطرات روزبهروز در حال گسترش است. تأمین امنیت در بانکها و جلوگیری از سرقت پول مستلزم توجه به مؤلفههای مختلفی است که با استفاده از دستگاههای خوددریافت/خودپرداز بخش عمدهای از این چالشها و نگرانیها برطرف میشود.
افزایش فعالیتهای کلاهبردارانه و تقلب، باعث توسعه تلاشها برای حفظ امنیت اسکناسها و جلوگیری از جعل آنها شده است تا جایی که امروزه دستگاههای خوددریافت/خودپرداز به دلیل بهرهگیری از سیستمهای هوشمند شناسایی ۱۰۰ درصدی اسکناسها و چکپولهای تقلبی به یاری بانکها و مؤسسات مالی شتافته و موجب تقویت اعتماد و سرمایه اجتماعی نظام بانکداری الکترونیک در میان مشتریان و شهروندان شده است.
درواقع با توجه به گستردگی و ضریب نفوذ بالای دستگاههای خوددریافت/خودپرداز در گستره جهانی و قابلیت توسعه و ارتقا و تغییر آنها موجب شده تا مؤسسات مالی و بانکها جلوتر از کلاهبرداران و جاعلان اسکناس حرکت کنند و بتوانند در حال و آینده مبتنی بر استانداردهای ضروری مورد تأیید بانکهای مرکزی مطبوع خود رضایت مشتریان خود را از خدمات بانکداری الکترونیک ارتقا دهند.
ارائه خدمات خوددریافت/خودپرداز باعث میشود تا کارکنان بانکها تماس با پول نقد، نداشته باشند و لذا احتمال وقوع هرگونه مسئله و چالش امنیتی به حداقل میرسد. حمله سارقان و تبهکاران به شعب بانکها کاهش مییابد، زیرا دسترسی به پول نقد در شعب ممکن نیست و لذا هیچ دلیل یا انگیزهای برای حمله وجود ندارد. برای مثال، از زمان آغاز استفاده از خدمات خوددریافت-خودپرداز حملات به شعب بانک آیانجی در کشور بلژیک به صفر رسیدهاست.