چهارصد سال پیش زمانی که ماساتاکا تاکِناکا پایههای اولیه شرکت کوچکش را بنا میکرد، تصوری از اینکه روزی شیوه انتخابی او برای مدیریت سرمایهاش به قدیمیترین و مرسومترین الگوی اقتصادی جهان بدل شود نداشت.
به گزارش بانکینا، در وهله اول بهتر است تعریفی ساده از پدیدهای پیچیدهای که تاکِناکا آن را بنیان نهاد ارائه دهیم: شرکتهای خانوادگی؛ سازمانهای هستند که با مشارکت اعضای سببی یا نسبی یک خانواده اداره میشوند. این مشارکت عموماً دو بخش مالکیت و مدیریت را شامل میشود.
یکی از عرصههایی که تا سالها جایگاه چندانی میان مؤسسات خانوادگی نداشت شرکتهای فناورانه و ارائهدهنده خدمات ارتباطات راه دور بودهاند. اما هر چه ملزومات زندگی در دنیایی دیجیتال و مجازی گسترش یافت و ارتباطات باواسطه کامپیوتری جایگزین ارتباطات واقعی شد، مقدمات حضور اثربخش شرکتهای اینچنینی در عرصه اقتصاد فراهم شد.
خانواده فناوری اطلاعات ایران نیز در خود خانوادههایی دارد. این را کسانی که در این صنعت استخوانی خردکردهاند، میدانند. شرکتهایی که در سالهای سخت و دشواری که بر آیتی گذشته است، به مدد همین ارتباطات خانوادگی توانستهاند دوام بیاورند و از بحرانها بگذرند.
اما همان استخوان خردکردهها میدانند که شرکت خانوادگی را اداره کردن و به ثمررساندن، خود عبور از هفتخوان رستم، که ماندن در این هفتخوان است. تفکیک بین وظایف کار و زندگی نخستین چالش است که همه با آن از دور یا نزدیک آشنا هستند. اگر آن کسبوکار پا بگیرد، آنوقت تازه مشکلات شروع میشود. تقسیم وظایف، استخدام، انتظارات کنترل نشده، بازخوردهای غیرمنتظره، اثرات جانبی غیرقابلانتظار و دهها مورد دیگری که کمایش به سراغ کسبوکار خانوادگی خواهد آمد.
اما خانوادههای فناور، بهخوبی از این گذرگاهها عبور کردهاند. گواه آن پرونده ویژه شماره چهارم ماهنامه دیدهبان فناوری است که در آن شماری از این کسبوکارها معرفیشدهاند. شرکتهایی که با سالها کار در آیتی ایران، برای خود صاحبنام و تجربه هستند و خوشبختانه دیده میشود که در همه زمینههای آیتی فعال هستند، از شبکه و تجارت الکترونیکی گرفته تا امنیت و تجهیزات سختافزاری.
ماهنامه دیدهبان فناوری در شماره چهارم خود، پرونده «اقتصاد و مدیریت» را به «پرونده کسبوکارهای خانوادگی» اختصاص داده است و در اولین مطلب «مدیریت خانوادگی، الگویی موفق برای اداره شرکتهای فناورانه» را بررسی میکند و در ادامه در مطلبی تحت عنوان «این خانوادههای فناور» سعی دارد خانوادههای ایرانی را که میراثشان برای نسل بعد فناوری است، به خوانندگان معرفی کند؛ افرادی که پشت نامهای آشنایی همچون دیجی کالا قرار دارند.
این پرونده همچنین به بررسی کسبوکارهای خانوادگی در قالب میزگردی با حضور زنان موفق فعال این عرصه پرداخته و سعی در بررسی این موضوع دارد که زنان؛ کلید اصلی موفقیت یا شکست کسبوکارهای خانوادگی هستند. با توجه به موضوع میزگرد و افراد شرکت کننده در آن که از زنان کارآفرین و موفق هستند نکات بسیار خواندنی و قابل تاملی مطرح شده است که میتواند برای کارآفرینان و بخصوص زنان کارآفرین بسیار مفید باشد.
برای مطالعه این پرونده میتوانید فایل کامل آن را از طریق فرم زیر دریافت نمایید. این فایل شامل تمام مطالب فوق است و در ۱۵ صفحه تهیه شده است.