استارتآپ مانیار جزو اولین استارتآپهایی بوده که یک شبکه اجتماعی مالی پیامرسان را راهانداخته است.
به گزارش بانکینا، نفوذ شبکههای اجتماعی و استفاده روزافزون از این فضا توسط مردم ایدههای جالبی را در ذهن استارتآپیها پرورش داده که هرچه بهتر و بیشتر از این بستر استفاده کنند. یکی از این ایدههای جذاب انتقال وجه از طریق این شبکههاست که استارتآپ مانیار به نشانی moneyar.com جزو اولین استارتآپهایی بوده که یک شبکه اجتماعی مالی پیامرسان را راهانداخته است. مونا مریدی، نیوشا جعفری ممتاز، رضا بدیعی و ساره سادات غفوریان این استارتآپ را بنیانگذاری کردهاند. مونا کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک از دانشگاه امیرکبیر گرفته است. رضا هم کارشناسی مهندسی نرمافزار از دانشگاه علم و فرهنگ و نیوشا کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات از دانشگاه خواجهنصیر دارد. تحصیلات ساره نیز کارشناسی ارشد در رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک از دانشگاه امیرکبیر بوده است.
اعضای تیم از قبل از شکلگیری این استارتآپ سابقه دوستی و همکاری در پروژههای دیگری را داشتند و هرکدام جداگانه در پروژههای مرتبط با حوزه بانکی و مالی و شبکههای اجتماعی فعالیت داشتند. به عبارت بهتر، دانش آکادمیک در کنار تجربیات کاری تیم در این حوزه پایه شکلگیری این استارتآپ بوده است. ساره و مونا از دوران لیسانس با هم همشاگردی بودند و از طرف دیگر مونا و نیوشا نیز با هم همکار بودند. روحیه کارآفرینی اعضای تیم را گرد هم جمع میکند تا جایی که در حال حاضر هر کدام کارهای قبلی خود را کنار گذاشتهاند و به صورت متمرکز روی استارتآپ مانیار کار میکنند. آنها میگویند: «ایده اولیه این استارتآپ با این سوال در ذهن ما شکل گرفت که چطور میشود که افراد همانطور که در شبکه اجتماعی مانند تلگرام بهراحتی پیام ارسال میکنند، بتوانند انتقال وجه و پرداخت داشته باشند.»
ایده مانیار برای اولینبار در رویداد فینتک فناپ در اسفند ۹۴ مطرح و در این رویداد موفق شد رتبه دوم را از آن خود کند. بعد از آن در فروردین ماه فرآیندتحقیق و توسعه پروژه آغاز و تیم شکل میگیرد. در تابستان ۹۵ تیم وارد دوره پیششتابدهی فناپ میشود و ایده را در این دوره و پس از آن در دوره شتابدهی فناپ پیش میبرد. و اولین نسخه اپلیکیشن مانیار در بهمن ماه ۹۵ وارد بازار شده است.
-
شبکه اجتماعی مالی پیامرسان
مانیار یک شبکه اجتماعی مالی پیامرسان است که هدف آن این است که انتقال وجه را بهسادگی ارسال یک پیام محقق کند. در مانیار افراد به لیست شماره تلفنهای موبایل خود دسترسی دارند که از این طریق میتوانند با دوستان خود علاوه بر پرداخت و دریافت وجه، چت و ارسال پیام هم داشته باشند. به عبارت بهتر، در مانیار فرآیند انتقال وجه ساده شده و دیگر نیازی نیست برای انتقال وجه بین افراد شماره کارت یا شماره حساب رد و بدل شود. در مانیار هر کاربر مبلغی را به عنوان اعتبار دارد که آنرا میتواند از طریق اتصال به درگاههای بانکی افزایش دهد و برای پرداختهای خود از آن استفاده کند و برای پرداخت دیگر نیازی نیست هر بار وارد صفحه بانک شود و اطلاعات بانکی خود و مخاطب را وارد کند بلکه میتواند تنها با انتخاب فرد مورد نظر از لیست تماسهای خود پرداخت را انجام دهد.
«طریقه استفاده از این اپلیکیشن به این صورت است که زمانی که کاربر مانیار را نصب میکند، از او نام کاربری و شماره تماس گرفته میشود. بعد از آن افراد به لیست مخاطبان خود دسترسی دارند و زمانی که میخواهند پرداختی انجام دهند، فقط کافی است نام فرد موردنظر را انتخاب و مبلغی را که میخواهند پرداخت کنند، وارد کنند تا انتقال وجه صورت گیرد. به عبارت بهتر، هر فرد در مانیار یک حساب مانیاری دارد که انتقال وجه در این حساب صورت میگیرد که از آن میتواند در پرداختهای بعدی خود در مانیار استفاده کند و هر زمان هم که تمایل داشته باشد میتواند حساب خود را در مانیار تسویه کند و پول را به حساب بانکی خود منتقل کند. در این مرحله لازم است که فرد شماره کارت یا شماره شبای خود را در مانیار وارد کند و درخواست تسویه دهد. به طور کلی تمرکز اصلی خدمات مانیار در حوزه پوشش دادن پرداختهای جمعی و گروهی است. به عنوان مثال، زمانی که افراد به صورت گروهی به رستوران یا مسافرت میروند و زمانی که میخواهند دنگ خود را پرداخت کنند، مانیار این امکان را برای افراد فراهم میکند تا مادرخرج گروه با ایجاد یک گروهدنگی، دنگ افراد را دریافت کند. در این گروه دنگی بدهی هر فرد تعریف و وضعیت پرداخت هر فرد نیز مشخص میشود و افراد در گروه علاوه بر اینکه میتوانند با هم چت کنند، بدهی خود را نیز پرداخت میکنند.
یکی دیگر از خدمات مانیار در زمینه پرداختهای جمعی مربوط به سرمایهگذاریهای جمعی میشود. به عبارت بهتر، مانیار زیرساختی را برای جمعآوری پول یا کراودفاندینگ فراهم میکند و کسانی که میخواهند تحت عنوان خیریهها یا صندوقهای خانوادگی یا هر نوع هدف دیگر پولی را جمعآوری کنند، میتوانند از این بستر استفاده کنند.» نکته جالب توجهی که وجود دارد و شاید به نوعی مزیت مانیار به حساب بیاید این است که افرادی که میخواهند پولی را واریز کنند، نیازی نیست که حتما اپلیکیشن مانیار را نصب کرده باشند و فقط کافی است فردی که پولها را جمعآوری میکند، اپلیکیشن را داشته باشد و باقی افراد میتوانند از طریق لینک پرداخت که از طریق اساماس برایشان ارسال میشود، پرداخت خود را انجام دهند. از زمان شروع کار تاکنون حدود ۱۴ هزار بار اپلیکیشن مانیار نصب شده است. «البته کاربرانی که از مانیار استفاده میکنند، محدود به افرادی که آن را نصب کردهاند نیستند و تعدادی از خیریهها و کسبوکارها هستند که از طریق مانیار وجوهات خود را جمعآوری میکنند ولی افراد پرداختکننده، مانیار را نصب نکردهاند و از طریق لینکهای پرداخت انتقال وجه را انجام میدهند. با احتساب این افراد تعداد کاربران مانیار را میتوان چیزی حدود ۲۰ هزار کاربر تخمین زد.»
-
شیو ه درآمدزایی
در مانیار به ازای تراکنشهای درون برنامهای از کاربران کارمزدی دریافت نمیشود و تنها زمانی که کاربران بخواهند حساب خود را تسویه کنند و پول را از مانیار خارج کنند، باید مبلغی را به عنوان کارمزد پرداخت کنند. البته هنوز این بخش نیز در اپلیکیشن فعال نشده و به طور کلی تمام خدمات رایگان ارائه میشود. «تاکنون از سرمایه شخصی و فاندی که از شتابدهنده فناپ دریافت کردهایم، کارها را پیش بردهایم و در حال حاضر نیز در حال مذاکره با سرمایهگذاران مختلف هستیم و قصد داریم در آینده نزدیک به صورت مستقل کار کنیم و از شتابدهنده جدا شویم و با توجه به برنامهای که برای مانیار طرحریزی کردیم، پیشبینی میکنیم در سال دوم فعالیت به شرایط باثباتی از نظر درآمدزایی دست یابیم.»
آنها میگویند در حال حاضر حجم بالایی از فرآیند انتقال وجه و پرداخت از طریق کارت به کارت صورت میگیرد که این رقم به طور متوسط ماهانه بیش از ۱۰۰میلیون است. علاوه بر این، حجم بسیاری از پرداختهای نقدی نیز مانند پرداختهای دنگی و گروهی وجود دارد که در آمارها لحاظ نشده است که تیم مانیار قصد دارند از مجموع این پرداختها حدود ۱ درصد از تراکنشهایی را که از طریق شاپرک صورت میگیرد، در سال اول از آن خود کنند. آنها در این مسیر با چالشهایی نیز روبهرو بودهاند « در فینتک مهمترین مشکلی که اکثر استارتآپهای دچار آن هستند، عدم شفافیت در قوانین است. البته از سال گذشته تاکنون شرایط کمی بهتر شده است. علاوه بر این، فرهنگسازی و اعتمادسازی در استفاده از این نوع خدمات و اینکه بانکها فینتکها را رقیب خود ندانند، از چالشهای این حوزه دیگر است.»
منبع: هفته نامه شنبه
منبع: هفته نامه شنبه