به گزارش بانکینا، اینترنت اشیاء به سرعت در حال پیشروی است. آمار های متفاوتی وجود دارد که بیان میکنند تا سال ۲۰۲۰ شبکهای متشکل از ۲۵ میلیارد دستگاه به وجود میآید که تقریبا ۲ ترلیون دلار سود اقتصادی به همراه دارد. هر چند اثرات عظیم این “انقلاب صنعتی سوم” بر خرده فروشی، تولید، حمل و نقل و صنایع انرژی به خوبی دیده میشود ولی این اثرات هنوز در حوزه خدمات مالی آنقدرها به چشم نمیآید. از آنجایی که ارزش اصلی در اینترنت اشیاء انتقال داده است و بخش مالی و فین تک به شدت به انتقال و تحلیل داده وابسته است، اینکه اینترنت اشیاء صنعت خدمات مالی را متحول کند دور از ذهن نیست.
سرمایه گذاری بر روی فناوریهای تحول دیجیتالی در حال گسترش است
موسسات مالی به خصوص بانکهای خرد منابع مالی زیادی بر روی توسعه زیرساختهای داخلی و قابلیتهای تکنولوژیکی مرتبط با مشتری سرمایهگذاری کردهاند. موسسه مشاوه مالی IDC پیشبینی کرده است که بانکهای خرد ۱۶ میلیارد دلار بر روی فناوریهای تحول دیجیتالی سرمایهگذاری کردهاند و این سرمایهگذاری رو به رشد خواهد بود. بر اساس ششمین نظر سنجی دیجیتال سالیانه PWC خدمات مالی، یکی از ده صنعت پیشرو در زمینه سرمایهگذاری بر روی سنسورها برای نوآوریهای بالقوه IOT (اینترنت اشیاء) میباشد.
میکروپرداختها و اینترنت اشیاء
اینترنت اشیاء لامپها را در یک خانه به هم متصل کرده و یک شبکه یکپارچه از آن ها ایجاد میکند. به زودی خود این لامپها قادراند با شرکتهای برق مذاکره کرده و مناسبترین قیمتها را انتخاب کنند. شرکت ویزا (Visa) به دنبال ساخت لامپی است که بر اساس مصرف برقی که دارد خود پرداخت را انجام میدهد. این پرداخت به صورت یکباره نبوده و تدریجی صورت میگیرد. این امر نیازمند نوع جدیدی از پول برای پرداختهای بسیار ریز است. پولهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم میتوانند برای این امر مناسب باشند. ویزا در اروپا در حال اجرای طرح آزمایشی سیستمهای پرداخت میکرو با پرداخت از طریق SatoshiPay میباشد.
اینترنت اشیاء فرصتی برای ایجاد تجربه مشتری بانکهاست
تجربه مشتری به عنوان عنصری از حوزه بازاریابی و ارتباط با مشتری از سایر عناصر مهمی چون قیمت و محصول به عنوان متمایزکننده برند پیشی گرفته است. این بدین معنی است که مشتریان بالقوه قبل از اینکه به قیمت و وفاداری برند توجه کنند به راحتی کار با یک برند توجه میکنند. بانکهای خرد میتوانند به تجربه مغازهها توجه کنند که چگونه از سنسورها استفاده میکنند تا از طریق ساعتهای هوشمند جزئیات کالا، تخفیفات و پیشنهادات را به مشتریان ارائه دهند. تحقیقات اخیر نشان میدهد مشتریانی که پیغامهای شخصی سازی شده دریافت می کنند احتمال خرید ۲۰ برابری نسبت به دیگران دارند. بانکها با اتصال محیط های بانکداری خرد، میتوانند نرخ ارائه خدمات شخصی شده را افزایش دهند.
این تجربه در خارج از بانکداری خرد مثلا هنگام تامین مالی و خرید ماشین جدید نیز قابل استفاده است. از آنجایی که رقابت بانکها موجب کاهش نرخ بهره میشود مشتریان معمولا به آن سری از موسسات مالی مراجعه میکنند که بیشتر توصیه میشوند یا مشتریان بیشتری دارند. بانکهای خرد میتوانند زمانی که مشتریان به نمایندگی وارد میشوند، به موقع و سریع به آنها پیشنهاد وام به صورت شخصی شده ارائه دهند یا آنها را از مقدار منابع تخصیص داده شده آگاه کنند.
اینترنت اشیاء و صنعت بیمه
فرصت دیگر در بخش بیمه است. بعضی از شرکتهای بیمه ماشین با توجه به مدیریت ریسک طرحهای بیمه بر اساس کارکرد ارائه میدهند تا رفتار رانندگی را با نرخ حق بیمه خودرو هماهنگ کنند. با ظهور دستگاههای مخابراتی درون وسایل نقلیه، شرکتهای بیمه میتوانند اطلاعات رفتار راننده را دریافت کرده و بر اساس آن نرخ بیمه و ریسک را ارزیابی کنند. این کار نه تنها برای شرکتهای بیمه مفید است بلکه برای رانندگان کم خطر نیز باعث کاهش نرخ بیمه میشود. چنین چیزی در بیمه خانهها نیز قابل پیادهسازی است. با ظهور پلتفرمهای خانه هوشمند صاحب خانهها میتوانند در صورت نیاز اطلاعت درباره مدیریت خانه خود را جمع آوری کنند. شرکتهای بیمه میتوانند با پاداش به رفتارهای کاهنده ریسک مانند بستن درهای خانه و خاموش کردن وسایل گرمایشی هنگام خروج را تشویق کنند. تا کنون راه قابل اطمینانی برای انتقال این اطلاعات به شرکتهای بیمه وجود نداشته است. ولی اکنون با اینترنت اشیاء و خانههای هوشمند میتوان تمام این اطلاعات را جمع آوری و مدیریت کرد و درصورت لزوم به اشتراک گذاشت.
فین ترنت اشیا، برای موسسات خدمات مالی به سرعت در حال تبدیل شدن به واقعیت است. برای اینکه شرکتهای مالی بتوانند نوآوری داشته و تجربه مشتری خوبی به وجود آورند، باید به عنوان بخشی از نقشه راه محیط و محصولات را به هم متصل کنند
منبع: وبلاگ بوم مارکت