مدیرعامل توسن تکنو هدف سمینار بازآفرینی شعب را تببین مفهوم barach transformation یا همان بازآفرینی شعب بیان کرد و گفت: منطقیسازی شبکه شعب بانکی یکی از راهکارهای اصلی مورد استفاده بانکها برای افزایش بهرهوری است.
به گزارش بانکینا، در سالهای اخیر کارشناسان و مدیران برجسته بانکی جهان، بازآفرینی شعب بانکی (Branch transformation) را مطرح کردهاند و آن را در دستور کار برخی از بانکهای بزرگ جهان قرار دادهاند. با توجه به اهمیت بازآفرینی شعب بانکی و ضرورت حرکت نظام بانکی به سمت آن، شرکت توسنتکنو به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای ارائهدهنده راهکارهای بانکی در ایران، سمیناری با حضور مشاوران بینالمللی، مدیران و کارشناسان ارشد بانکی کشور برگزار کرد.
در سخنرانی افتتاحیه این سمینار دکتر محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن تکنو به عنوان میزبان، صحبتهای خود را با خوشآمدگویی به مهمانان آغاز کرد و گفت: ما در این سمینار در پی تببین مفهوم barach transformation یا همان بازآفرینی شعب هستیم.
مظاهری با تاکید بر اینکه راهکار اصلی افزایش بهرهوری بانکها، بازآفرینی شعب است گفت: شرکت دیلوت با توجه به بحران مالی که در دنیا اتفاق افتاد، در مورد وضعیت درآمد بانکها مطالعاتی انجام داد که کاهش درآمد بانکها را نشان داد. نتایج این پژوهشها نشان داد بانکها بعد از بحران مالی، تصمیم گرفتند بر روی مسئله بهرهوری و کارایی بانک کار کنند. با این تصمیم موفق شدند بهرهوری بانکها را بیش از ۴۰% بهبود دهند. منطقی سازی شبکه شعب بانکی یکی از راهکارهای اصلی مورد استفاده بانکها برای افزایش بهرهوری بود.
مدیرعامل شرکت توسنتکنو در ادامه به وضعیت نظام بانکی ایران اشاره کرد و گفت: مسئلهای که در ایران با آن مواجه هستیم بحث مربوط به شفاف سازی، عادتهای مشتریان و رقابت بین بانکها و ورود فینتکها و نوآوریهای مالی است. بر این اساس یکی از ویژگیهای بانکداری دیجیتال این است که با ورود فینتکها توجه به سمت نیازهای مشتری متمرکز شده است.
مظاهری تعداد شعب بانکهای ایرانی را بالا دانست و گفت: در حال حاضر برای هر یکصد هزار نفر در ایران ۳۰ شعبه بانکی وجود دارد که این تعداد در مقایسه با منطقه خاورمیانه و نیز حجم اقتصاد ایران رقم بالایی است.
مدیرعامل شرکت توستکنو، به بیان نتایج یک مطالعه علمی که به سفارش این شرکت در زمستان سال گذشته صورت گرفته نیز پرداخت. این پژوهش در یک جامعه آماری ۱۰۰۰ نفری در شهرهای تهران، مشهد، تبریز و شیراز و در مکانهای مختلف مانند دانشگاه و بازار انجام شد و نتایج جالب و قابل تاملی بدست آمد.
مظاهری با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد بررسی در این پژوهش، اولیتهای مردم در انتخاب بانک بود گفت: بر اساس نتایج بدست آمده اولویت اصلی انتخاب یک بانک از سوی افراد، گستردگی خدمات بانک است. نرخ سود سپرده اولویت دوم مردم در انتخاب بانک است. نزدیکی شعب به محل کار و زندگی نیز در اولویتهای بعدی افراد قرار دارد. البته این نتایج در برخی گروه های سنی متفاوت است مثلا برای افراد مسن، نرخ سود بانکی اولویت اول بوده است.
مدیرعامل شرکت توستکنو در ادامه به بیان نتایج پژوهش پیرامون استفاده مردم از شعب بانکی پرداخت و گفت: نتایج بدست آمده نشان میدهد که ۱۲ درصد افراد اصلا از شعبه بانک استفاده نمیکنند. از ۸۸ درصدی هم که از شعبه استفاده میکنند حدود ۵۰ درصد فقط ماهانه یک بار به شعبه مراجعه میکنند.
وی ادامه داد: کسانی که به شعبه مراجعه میکنند دلیل اول آنها استفاده از خدمات کارتهای بانکی بوده و دومین علت، خدمات مربوط به چک بیان شده است. مبادله وجه و افتتاح حساب نیز در رتبههای بعدی عوامل حضور مردم در شعب قرار دارند. میتوان گفت وجه تمایز بانکداری دیجیتال از لحاظ کانالهای ارائه سرویس با بانکداری الکترونیک این است که این سرویس های پیچیده خدمات را به بیرون از شعبه انتقال دهیم.
مظاهری با بیان اینکه در این مطالعه مشکلات استفاده از شعب بانکی نیز مورد بررسی قرار گرفت ادامه داد: زمانبر بودن ارائه خدمات در شعب مهمترین مشکل مردم در مراجعه حضوری به بانک بود. فاصله شعب از محل کار و زندگی نیز دیگر مشکل مردم در استفاده از شعب بود.
مظاهری در ادامه گفت: در سال ۹۴ صورت مالی ۱۳ بانک را مورد بررسی قرار دادیم. بر اساس این بررسیها مشخص شد که رشد درآمد شبکه بانکی نسبت به سال ۹۳، ۱۸% بوده اما رشد هزینهها ۳۰% بوده است که این دو عدد تفاوت زیادی با هم دارند و بهرهوری بانکها را دچار مشکل میکنند. همجنین سهم هزینه شعب از هزینههای عملیاتی بانکها نیز مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد در سال ۹۴ این عدد به ۳۸% رسیده است. این در حالی است که بر اساس تجربههای بین المللی، بازآفرینی شعب می توان هزینههای شعب را تا ۳۰% کاهش داد.
وی در ادامه بیان کرد که بررسی دیگر این پژوهش پیرامون چگونگی استفاده از ۴ کانال شعبه، ATM، موبایل بانک و اینترنت بانک بود که نتایج بدست آمده نشان داد پنجاه درصد از جامعه مورد مطالعه از موبایل بانک و اینترنت بانک استفاده نمیکنند. همچنین ATM پرکاربردترین کانال است بطوریکه تنها ۱% از افراد از ATM استفاده نمیکردند.
مظاهری با تاکید بر نتایج این پژوهش گفت: درحالیکه توانستهایم خدمات دریافت وجه و انتقال وجه را به خوبی به بیرون از شعب انتقال دهیم چرا نتوانیم دیگر خدمات را نیز از شعب خارح کنیم و مراجعه مردم به شعب را کاهش دهیم. باید دیگر خدمات بانکی نیز همچون خدمات ای تی ام در خارج از شعب بانک انجام شود.
وی تاکید کرد: در آینده شاهد مهاجرت خدمات تحویلداری از شعب و اتوماسیون واریز وجه و همینطور تغییر فرمت شعب از flagship بهclient service و light Branch خواهیم بود.
محمد مظاهری در پایان سیر حرکت بانکداری را در سالهای گذشته حرکت از بانکداری سنتی به بانکداری الکترونیکی دانست و گفت: دهه آینده که اکنون در ابتدای آن قرار داریم عصر بانکداری دیجیتالی است و سیر حرکت بانکداری، به سمت بانکداری دیجیتالی خواهد بود. بانکداری دیجیتالی در بانکها دگرگونی ایجاد میکند و نقش فینتکها و شبکههای اجتماعی در این نوع بانکداری بیشتر خواهد شد.
وی ادامه داد: بر این اساس در بازآفرینی شعب، مأموریت جدیدی به بانکداران داده میشود و نقش شعب، فضای شعب و هدف شعب دچار تغییر خواهد شد. درنهایت شبکه شعب از نظر تعداد، پراکندگی و مأموریت بهینه خواهند شد.