به گزارش بانکینا، ژان میشل فلیکس مدیرعامل شرکت مشاوره MCB از کشور موریس است که به گفته او اکنون با ۵۰ مشتری از ۲۱ کشور جهان کار میکند و ۱۵ درصد درآمد خود را از خاورمیانه بهدست میآورد. تجربهای که طی سالها در حوزه بانکداری و مالی اندوخته شده بود دستاویزی شد که این شرکت در عمر دو ساله خود با مشاورههای سازنده و کارگشا زمینهساز موفقیت بسیاری از مشتریان خویش شود.
خود او در این مورد میگوید که امروز پس از دو سال تجربه، ۶۵ درصد از درآمد این شرکت از بانکهایی تامین میشود که خارج از گروه هستند. به اعتقاد او هزینههای بانکداری روی سیستمهای قدیمی بانکی باید به سمت استفاده از یک سیستم متمرکز بانکی مرغوب برود، علاوهبر این که تکنولوژی میتواند کسب وکار را رونق بدهد و بهراحتی میتوان آن را بهروز کرد.
بنابراین بهجای تمرکز بانکداری روی سیستمهای قدیمی باید از یک سیستم متمرکز بانکی استفاده کرد و توجه داشت که تکنولوژی میتواند کسب وکار را رونق بدهد و بهراحتی میتوان آن را بهروز کرد. استفاده از فناوریهای جدید باعث کاهش هزینه و افزایش سرعت فرایند و ارتقای بهرهوری در هر کسبوکاری خواهد شد.
در ادامه میتوانید مصاحبه «کتاب سال بانکداری الکترونیکی» با ژان میشل فلیکس را بخوانید:
لطفا کمی درباره فعالیتهای شرکت MCB توضیح دهید.
شرکت MCB متعلق به یک گروه بسیار بزرگ مالی است که فعالیت آن به حوزه مالی، بورس و بهطور جامع بانک اختصاص دارد. شرکت مشاور MCB دو سال قبل تأسیس شد.
در سخنرانی که در همایش سالانه شرکت توسن داشتید به چه مباحثی پرداخته شد؟
MCB سال گذشته تصمیم گرفت که سیستم CoreBanking را تغییر دهد. در آن زمان تماسها مبنی بر تنوع سیستمهای کربنکینگ و استفاده از آنها در سایر کشورها بود. در آن زمان نیاز دیدیم که آنها به یک سیستم تغییر دهیم که به ما در ارتقا کمک کند و این کار به سرعت انجام شود. همچنین سود ما را هم در این کار بیشتر کند و بهرهوری را هرچه بیشتر افزایش دهد.
با توجه به اینکه همیشه مهاجرت از سیستم قدیمی با چالش همراه بوده بانکها باید سعی کنند چینش و ساختار دادهها را با سیستم جدید به نحو احسن منطبق کنند. باید روی زیرساختها و سیستمهای بانکی، سرمایهگذاری کرده و مدیریت ریسک را در سامانه یکپارچه بانکی اعمال کرد. لازم است سرمایه زیادی در این زمینه خرج شود.
در آن زمان تصمیم ما این بود که به سمت T-24 برویم. در این عملیات موفق بودیم. تصمیم گرفتیم که چرا این را به بانکهایی که خارج از گروه ما هستند ندهیم. امروز بعد از دو سال تجربه، ۶۵ درصد از درآمد ما از بانکهایی که خارج از گروه هستند تامین میشود و ما واقعا به بانکها یاری رساندیم.
درباره سفارشیسازی چه دیدگاهی دارید؟
شرکتها باید راهکارهایی را ارائه دهند که با استراتژی کلی شرکا، ساختار و منابع سازمانی منطبق باشد. یک سسیتم اول باید براساس مقررات شکل بگیرد، دوم اینکه زمانی این کار باید انجام شود که نیاز به آن وجود داشته باشد و سوم باید این کار را با یکسری استانداردها انجام داد و بهطور کلی همسویی فرایندها بسیار مهم است زیرا ما باید مطمئن شویم که کار را در نقطه درستی شروع کردیم و افراد باید علاقهمند به شروع این کار باشند و چشمانداز مدیرعامل و تیم زیرمجموعه بسیار مهم است.
با توجه به سفارشیسازی خدمات و کارهای تخصصی که باید در بانکهای امروزی انجام شود و همچنین هزینههای تمامشده بانکداری روی سیستمهای قدیمی بانکی باید از یک سیستم متمرکز بانکی مرغوب استفاده کرد، علاوهبر این که تکنولوژی میتواند کسب وکار را رونق بدهد و بهراحتی میتوان آن را بهروز کرد.
نظر شما درباره قابلیتهای شرکتهای ایرانی مانند توسن چیست؟
واقعیت اینکه شرکتی مانند توسن بسیار موفق بوده است و با سرمایهگذاری برای پروژههای انجام شده (success story) برای حرکت به مرحله بالاتر بعدی میتواند موفقتر باشد. هیچ تردیدی ندارم که شرکتهای ایرانی بالاتر و بهتر میشوند و برای همه آنها آرزوی موفقیت دارم.
این گفتوگو در فصل نگاه از بیرون نخستین شماره کتاب سال بانکداری الکترونیکی منتشر شده است. اطلاعات تکمیلی پیرامون این کتاب و نحوه تهیه آن را میتوانید در اینجا مطالعه کنید.