شرکتها و فعالان حوزه پرداخت و بانکداری الکترونیکی حضور گسترده و فعالی در نمایشگاه الکامپ ۹۶ دارند. علیرغم این حضور گسترده که نقطه قوت الکامپ ۹۶ در حوزه بانکداری الکترونیک است دو نقیصه مهم نیز در این نمایشگاه مشاهده میشود.
به گزارش خبرنگار بانکینا، امروزه دیگر اهمیت بانکداری الکترونیکی و استفاده از روشهای نوین پرداخت بر کسی پوشیده نیست. بطوریکه بانکداری الکترونیکی به بخش مهمی از فعالیت بانکهای کشور تبدیل شده است و هر روز نقش آن در زندگی مردم پررنگتر میشود. اما علیرغم تمام پیشرفتهایی که در این حوزه رخ داده است همچنان با نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
یکی از ابزارهایی که میتواند به کاهش این فاصله کمک کند نمایشگاههایی با حضور مردم و فعالان حوزه بانکداری الکترونیکی است. الکامپ به دلیل استقبال زیاد مردم و نیز حضور اکثر فعالان این حوزه بهترین فرصت برای ارتقا بانکداری الکترونیک در کشور است. حداقل کارکردی که این نمایشگاه میتواند در حوزه پرداخت داشته باشد آموزش خدمات غیرحضوری و پرداخت الکترونیک به مردم و ایجاد فرهنگ استفاده از این ابزارها است.
با گشتی در نمایشگاه الکامپ امسال مشاهده میکنیم که حضور فعالان عرصه پرداخت الکترونیکی هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت ارتقا قابل توحهی یافته است. بخشی از این موضوع به دلیل منظمتر شدن نمایشگاه و بهبود برگزاری آن توسط مسئولین نمایشگاه است. اما دلیل اصلی آن رشد و توسعه این شرکتها و تلاش آنها برای افزایش سهم بازار و نقش آفرینی خود است.
در الکامپ ۹۶ شرکتهای مختلفی در حوزه بانکداری الکترونیکی و پرداخت حضور دارند. شرکتهای فعال در حوزه زیرساخت همچون تولیدکنندگان و عرضه کنندگان سخت افزارهای بانکی و شرکتهای ارائه دهنده خدمات نرمافزاری به بانکها وسازمانها و شرکتها، سازمانها، شرکتها و نهادهای دولتی مسئول در حوزه پرداخت و بانکداری الکترونیکی، شرکتهای فعال در حوزه پرداخت، فین تکها، استارتآپهای مالی و… همگی در نمایشگاه الکامپ حضور دارند و تلاش میکنند خدمات خود را معرفی کنند.
برخی از این شرکتها با در اختیار داشتن غرفههای بزرگ و حتی برگزاری برنامههای جنبی همچون مسابقه و اعطا جایزه تلاش کردهاند نظر عموم مردم را به خود جلب کنند. برگزاری این قبیل برنامهها سبب شده است این غرفهها از رونق بالایی برخوردار باشند و ازدحام آنها تنه به تنه غرفههای پررونقی همچون اپراتورهای موبایل بزند.
اما علیرغم حضور پر شور و فعال بازیگران اصلی حوزه پرداخت الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی نقصهایی هم در الکامپ ۹۶ مشاهده میشود. شاید مهمترین نقص، پراکندگی این شرکتها در سالنهای مختلف الکامپ باشد بطوریکه هیچ نظم و پیوستگی قابل قبولی در چینش غرفه این شرکتها مشاهده نمیشود.
با وجود تعدد این شرکتها که امکان دستهبندی و نظم بخشی به آنها را فراهم کرده بود این اتفاق رخ نداده است. این پراکندگی به حدی است که بازدیدکنندگانی که به صورت تخصصی این حوزه را دنبال میکنند برای آنکه بتوانند به تمام غرفههای مورد نظر خود مراجعه کنند باید به بیش از ده سالن میرفتند. طبیعی است که پراکندگی غرفههای بانکداری الکترونیکی و پرداخت در ده سالن امکان مراجعه به همه آنها را با وجود گرمای تابستان یا از بین میبرد یا با سختی بسیار مواجه میکند.
شاید به دلیل تنوع حوزههای فعالیت این شرکتها، پراکندگی غرفهها تا اندازهای اجتنابناپذیر باشد. بهعنوان مثال فین تکها که در سالن استارت آپها قرار گرتنهاند احتمالا امکان حضورشان در کنار سایر بازیگران عرصه پرداخت وجود نداشته باشد. اما این موضوع نمیتواند توجیهکننده پراکندگی غرفهها در بیش از ده سالن باشد.
دومین نقصی که در الکامپ ۹۶ مشهود است حضور بسیار کمرنگ بانکهای کشور در الکامپ است. بانکها که خدمات مهمی همچون موبایلبانک، اینترنتبانک، تلفنبانک و … ارائه میکنند باید با حضور فعال در الکامپ خدمات خود را به مردم معرفی میکردند اما این اتفاق رخ نداده است.
الکامپ فرصت مناسبی است تا مردم با روشهای پرداخت غیرحضوری و کاهش مراجعه به بانکها آشنا شوند. اما گویا بانکها چندان تمایلی به استفاده از این فرصت نداشتهاند. شاید بانکها به دلیل حضور شرکتهای زیرمجموعه خود دلیلی برای حضور در نمایشگاه ندیدهاند اما بدیهی است که این توجیه مناسبی نیست و خود بانکها باید با حضور در نمایشگاه به معرفی خدمات الکترونیکی خود و ترویج بانکداری الکترونیکی میپرداختند.
شاید اگر این دو نقبصه وجود نداشت کارایی و اثربخشی نمایشگاه در حوزه پرداخت الکترونیک بسیار افزایش می یافت و میتوانست گامی بلند در راستای ارتقا بانکداری الکترونیک در کشور باشد. مسئولین نمایشگاه برای دوره های آینده باید برای یکپارچگی فعالان حوزه پرداخت و بانکداری الکترونیکی برنامهریزی کنند و تلاش کنند این تفرقه و گسستگی را کاهش دهند. به نظر میرسد بسیاری از آنها را میتوان در یک سالن کنار هم قرار داد و همچون سالن دولت الکترونیکی، سالنی هم بهعنوان پرداخت الکترونیکی یا بانکداری الکترونیکی ایجاد کرد. حداقل انتظار این است که تعداد سالنهایی که این شرکتها حضور دارند دو رقمی نباشد و با حضور در چند سالن بتوان به تمام این غرفهها مراجعه کرد.