کیوسک غیرنقدی یا Cashless ATM تمام انتظارات مشتریان از دستگاه خودپرداز و خدمات سلفسرویس بانکی را بهجز پرداخت وجه نقد، برآورده میکند.
به گزارش بانکینا به نقل از روابط عمومی ایران ارقام، کیوسک غیرنقدی یا Cashless ATM تمام انتظارات مشتریان از دستگاه خودپرداز و خدمات سلفسرویس بانکی را بهجز پرداخت وجه نقد، برآورده میکند و با توجه به طراحی آن برای پرداخت قبوض و انجام تراکنشهای بانکداری الکترونیک مانند انتقال وجه بسیار مناسب است. به دلیل مجهز بودن به فنّاوریهای روز قابلیت ارائه سرویسهای مختلف و به روز مشتریان بر روی آن وجود دارد.
درواقع کیوسک غیرنقدی در زمره نسل جدیدی از دستگاههای سلفسرویس بانکی به شمار میآید که بر مبنای نیاز مشتری و زیرساختهای هر بانک، میتوان امکان ارائه خدمات متنوع بانکداری دیجیتال را روی آن پیادهسازی کرد. خودپرداز یا کیوسک غیرنقدی میتواند نقش زیادی در توسعه بانکداری الکترونیکی و همچنین کاهش بار ترافیکی دستگاههای خودپرداز داشته باشد.
جایگاه کیوسک غیرنقدی در صنعت بانکداری
آمارها نشان میدهد بیش از ۵۳ درصد تراکنشهای دستگاههای خودپرداز، برای اموری غیر از برداشت وجه نقد است؛ یعنی اموری همچون انتقال وجه، دریافت ماندهحساب، پرداخت قبوض، پرداخت اقساط تسهیلات، مشاهده چند گردش آخر حساب، خرید شارژ تلفن همراه و غیره. یکی از کاربردهای هوشمندانه دستگاههای خودپرداز غیر نقدی، استفاده از آنها در کنار دستگاههای خودپرداز است. با این کار، بانکها میتوانند بهراحتی صف جلوی دستگاههای خودپرداز را مدیریت کنند و در مواقع شلوغی که تقاضا برای درخواست وجه نقد بالا است، دیگر مشتریان را به استفاده از دستگاه خودپرداز غیر نقدی هدایت کنند. با این کار، نهتنها مشتریان رضایت بیشتری خواهند داشت، بلکه بانکها مشتریان خود را نیز حفظ میکنند و جلوی از دست دادن کارمزدهای شتابی روی دستگاههای خودپرداز را میگیرند. علاوه بر این، به خاطر اندازه کوچک و ارزان بودن دستگاههای خودپرداز غیرنقدی میتوان آنها را در مجتمعهای کوچکتر نیز نصب کر..
عملکرد اصلی کیوسک غیرنقدی:
- ارائه خدمات بانکی غیرنقدی (انتقال وجه داخلی و شتابی، خدمات کارت، خدمات بدون کارت و صورتحساب)
- ارائه خدمات پرداخت (پرداخت قبض، خرید شارژ، شارژ کارت و…)
- ارائه خدمات ارزشافزوده (بارکدخوان، خدمات و کارت بلیت و تیکت ویژه رستورانها، مراکز خرید، مراکز هنری مترو و شبکه حملونقل و…)
- پرداخت و بازپرداخت تسهیلات با کارتهای داخلی و شتابی برای تسهیلات (داخلی)
- ارائه خدمات contactless و پشتیبانی از تراکنشهای آن
مزیتهای کیوسک غیرنقدی:
- تحقق همه انتظارات از خدمات غیرنقدی خودپرداز
- سرعت مناسب در ارائه خدمات به مشتری
- حذف صف و بار تراکنش غیرنقدی شعب
- پشتیبانی از بارکد دوبعدی، کارتهای مایفر و مگنت
- دسترسپذیری بیوقفه و ارائه خدمات بانکی بهصورت ۲۴ ساعته
- نصب و راهاندازی ساده در مراکز تجاری، اداری و مسکونی
- قابلیت اختصاصی سازی خدمات برای کسبوکارهای مختلف
- عدم نیاز به شبکههای کابلی بهمنظور ارتباط با شبکهٔ شتاب
- سادگی، امنیت و کاربرپسند بودن سیستم (صفحه مانیتور لمسی)
- حذف هزینههای مدیریت پول نقد (پول گذاری، پول رسانی و رسوب پول)
- ابعاد کوچک و بهینه و زیبا
- پشتیبانی راحت و ارزان
- حملونقل، نصب و نگهداری ساده
- امکان تبلیغات روی صفحه مانیتور
- امکان احراز هویت بیومتریک (اثرانگشت)
- عدم نیاز به نصب تجهیزات امنیتی مانند دوربین جداگانه (دوربین داخلی هوشمند)
درنهایت میتوان گفت توسعه کیوسک غیرنقدی علاوه بر کمک به بانکها برای توسعه انجام خدمات بانکداری الکترونیک و بانکداری دیجیتال، یکی از مهمترین ابزارها در طرح تحول شعب و بازآفرینی شعب بانکها و آمادهسازی بانکها برای ورود به عصر بانکداری دیجیتال است.