به گزارش بانکینا، رسانههای اجتماعی فرصتهای بسیاری را در بخشهای مختلف کسب و کار برای شرکتها فراهم میکند. رسانههای اجتماعی موبایلی میتوانند در تحقیقات بازاریابی، ارتباطات، ترویج فروش و توسعه تعاملات به شرکتها کمک کنند. در نمودار زیر میزان محبوبیت شبکههای اجتماعی بر اساس تعداد کاربران را در سال ۲۰۱۷ میبینیم.
فین تک و رسانههای اجتماعی
در ده سال اخیر رسانههای اجتماعی به طور قابل توجهی گسترش یافتهاند. امروزه هر کسب و کار، استارتاپ یا سازمانی به نحوی خود را متعهد کرده که از بعضی رسانههای اجتماعی استفاده نماید. رسانه اجتماعی چه فیس بوک باشد یا اینستا و یا تویتر؛ به بخش مهمی از کسب و کار تبدیل شده و فینتک ها و به طور کلی جهان کسب کار را متحول کرده است.
افزایش استفاده از گوشیهای هوشمند، به ویژه در میان نسل جدید استارتاپهای فین تکی را به سمت افق جدیدی از خدمات مالی کشانده است. در این بین بانکداری جهشهای خاص خود را در رسانه های اجتماعی داشته است. گسترش سرویسهای مالی موبایلی و آنلاین این امر را به خوبی نشان میدهد.
رسانههای اجتماعی نحوه تعاملات بانکها با سایر کسب و کارها و همچنین با کاربران را تغییر داده است. خدمات مشتری نیز به واسطه همین رسانههای اجتماعی تحول بزرگی را به خود میبیند. برای مثال در سپتامبر ۲۰۱۴ موسسه Econsultancy سرعت پاسخگویی ۱۶ بانک بریتانیا را در رسانههای اجتماعی بررسی کرد. سریعترین سرعت پاسخ تنها سه دقیقه و طولانیترین آنها یک ساعت و بیست و چها دقیقه بود. این رسانهها به حجم عظیمی از مشتریان اجازه میدهند تا از طریق این کانالهای جدید ارتباطی با کسب و کارهای مورد نیاز خود تعامل کرده و احساس نزدیکی بیشتری با آنها داشته باشند.
رسانههای اجتماعی در تکنیکهای بازاریابی سنتی نیز انقلاب بزرگی را رقم زده است. بازایابی رسانههای اجتماعی، امروزه تنها به عنوان یک روند (ترند) شناخته نمیشود بلکه تبدیل به بخشی از استراتژی کلی بازاریابی شرکتها شده است. وام دهندگان خرد peer-to-peer نظیر Lending Club و Prosper رشد بزرگ و سریعی را با استفاده از تکنیکهای رسانههای اجتماعی و آنلاین تجربه کردهاند.
حتی شرکتهای بزرگ و قدیمی با تکنیکهای بازاریابی سنتی نیز به سمت این حوزه متمایل شده و به مشتریان خود این امکان را دادهاند تا از طریق رسانههای اجتماعی به آن ها متصل شوند و از خدمات آنها استفاده کنند. به عنوان مثال شرکت چند ملیتی آمریکن اکسپرس(American Express) این امکان را به مشتریان خود میدهد تا از طریق حسابهای کاربری فیس بوک و فوراسکور (Foursquare) به کارت Amex خود متصل شوند و قراردادهایی را بر اساس دادههای هر اکانت به صاحب آن اکانت پیشنهاد میدهد. این شرکت به خاطر این نوآوری و ابتکار جوایز زیادی را کسب کرده است.
تنها کاربرد شبکههای اجتماعی جمع آوری داده برای بازاریابی نیست. به عنوان مثال اینستاگرام برای آژانسهای مسافرتی و استارتاپهای مسافرتی-تکنولوژی بسیار محبوب است و قوائد این حوزه را تغییر داده است. اینستاگرام با ۵۰۰ میلیون کاربر به کسب وکارهایی این چنینی این امکان را میدهد تا با عکسهای فوقالعاده (از مکانهای دیدنی ) مشتریان را جذب کنند. برای مثال Justfly (یک آژانس مسافرتی) به طور ویژه از اینستاگرام استفاده میکند و پیشنهادات مسافرتی را از طریق عکسهایی که منتشر میشوند ارائه میدهد. در این مورد “عکسها گویاتر از کلمات صحبت میکنند“
رسانههای اجتماعی همچنین توسط بانکها برای طراحی و ارائه محصولات جدید تحول آفرین استفاده میشود. برای مثال در ترکیه بانک DenizBank علاه بر بانکداری سنتی خود به مشتریان این فرصت را میدهد که حسابهای خود را به فیس بوک متصل کنند. مشتریان این امکان را دارند که از طریق این سرویس انتقال وجه انجام داده و تراکنشهای حساب خود را نظارت کنند.
رسانههای اجتماعی به طور کامل حوزه کسب و کار را متحول کرده و آن را از نو تعریف کرده است. تکنیکهای بازاریابی، خدمات مشتریان را تغییر داده و حتی راه حلهای یکپارچه برای مدیریت منابع و توسعه کسب و کار ارائه داده است. در صورتی که این روند ادامه داشته باشد به زودی شاهد این خواهیم بود که بسیاری از فعالیتهای روزانه، تعاملات و معاملات ما به صورت آنلاین و در بستر رسانههای اجتماعی صورت گیرد.
منابع:
cloudtweaks.com
www.finleap.com
منبع: وبلاگ بوم مارکت