رویداد پل نوآوری با هدف تبدیل پایاننامهها و مقالات علمی به فناوری کاربردی برگزار و از وبسایت پروژه دادههای باز دیجیکالا رونمایی شد.
به گزارش بانکینا به نقل از روابط عمومی دیجیکالا، مرکز نوآوریهای گروه دیجیکالا، دیجیکالا نکست (Digikala Next)، روز سهشنبه ۲۱ اسفند ۹۷ رویداد پل نوآوری را به میزبانی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، در پردیس دانشکده فنی برگزار کرد. مهمترین هدف این رویداد تبدیل پایاننامهها و مقالات علمی به فناوری کاربردی و استفاده از آنها برای حل مسائل کسبوکارها است. اولین رویداد مشترک دیجیکالا و دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، اختصاصا به موضوعات مرتبط با حوزه تکنولوژی و فناوریهای هوشمند لاجستیک اختصاص داشت. همچنین در این رویداد از وبسایت پروژه دادههای باز دیجیکالا رونمایی شد.
دادههای دیجیکالا در دسترسی پژوهشگران کشور
دیجیکالا در این رویداد از یکی از برنامههای نوآوری باز خود رونمایی کرد. در این برنامه دیجیکالا به همه پژوهشگرانی که نیاز به دادههای واقعی دارند، کمک میکند. برنامه دادههای باز دیجیکالا نکست با همکاری معاونت فناوری و محصول دیجیکالا با هدف ارائه بستر مناسب برای تحقیق و توسعه علوم داده محور (Data Science) شروع به کار کرد.
در برنامه نوآوری باز، اطلاعات واقعی تراکنشهای بیش از دو میلیون مشتری و صد هزار کالا نمونهبرداری شده است. تیم تکنولوژی و محصول دیجیکالا پس از بررسیهای فراوان و ساعتهای زیاد راستی آزمایی و پاکسازی و اطمینان از عدم افشای اطلاعات محرمانه مشتریان، این اطلاعات را در اختیار پژوهشگران کشور قرار میدهد. این دادهها زیرساخت مناسبی جهت انجام تحقیقات علمی و توسعه محصولات و فناوریهای دادهمحور مانند هوش مصنوعی، یادگیری عمیق، یادگیری ماشینی، علوم اجتماعی و شناختی و سایر حوزههای علمی است.
چرخه نوآوری باز علاوه بر کمک به پژوهش در سراسر جهان، ارجاعات این پلتفرم را هم بالاتر میبرد. دیجیکالا دادههای خود را در سایت برنامه داده باز دیجیکالا در دسترس پژوهشگران قرار داده است. دادههای این پلتفرم به معنای واقعی باز است و در اختیار همه پژوهشگران قرار میگیرد. دسترسی به آنها هزینهای ندارد و فقط استفاده تجاری از آن ممنوع است.
دانش و فناوری معطوف به اقتصاد دانشبنیان
دکتر مجید نیلی احمدآبادی، رئیس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، در بخشی از صحبتهای خود درباره این همکاری با دیجیکالا نکست گفت: «وقتی ما صحبت از دانشگاه کارآفرین میکنیم، دانشگاه کارآفرین یعنی دانشگاهی که به حل مسائل موجود در جامعه که مسائل علم و جامعه هستند بپردازد و راهحلهای اقتصادی ارائه دهد. اما برای اینکه مسائل را بهتر بشناسیم، باید سرمایهگذار جذب کنیم و ریسک موفقیت را تا جای ممکن کمتر کنیم. برای این منظور لازم است با بازیگران بازار تکنولوژیهای هایتِک (High Tech) در کشور همکاری داشته باشیم.»
او افزود: «همکاری با شرکتهای هایتِکی که علم و فناوری را میفهمند و سرمایهگذاری روی آن را لازم میدانند، راهحلی غیرقابلاجتناب برای دو طرف است. ما از یک سال و نیم پیش با همین هدف مدل دانشکده سرمایهگذار را آغاز کردهایم و تاکنون چند فعالیت به مرحله سرمایهگذاری رسیده است.»
نیلی احمدآبادی در ادامه گفن: «هدف ما از این همکاری این بود که دانشگاهی با نگاه پژوهشی و حل مسئلهای را به جامعه معرفی کند و خروجی دیگر این بود که دستاوردهای کاربردی از مقالهها استخراج شود. یکی از خروجیهای دانشگاه کارآفرین نیروی انسانی نوآور و خودآموز و خروجی مهم دیگر دانش و فناوری معطوف به اقتصاد دانشبنیان است. با توجه به اینکه علم و فناوری و اقتصاد دانشبنیان به سرعت در حال توسعه است، نیاز به همافزایی جدی بین دانشگاه و صنعت نوآور و لبه تکنولوژی به وجود آمده است و ما هماکنون در همان مسیر قرار گرفتهایم.»
برای موفق شدن کسبوکار این کارها را نکنید
دکتر روحالله رحمانی، رئیس هیات مدیره مرکز نوآوریهای دیجیکالا نکست، در رویداد پل نوآوری، درباره شرایط موفق شدن یک کسبوکار و تکنولوژی که قابلیت تبدیل شدن به کسبوکار موفق دارد، گفت: «اگر دانشگاه در کنار صنعت قرار نگیرد، پلی برای نوآوری شکل نمیگیرد. اما سوالی که پیش میآید این است که ما چگونه میتوانیم یک تکنولوژی را به کسبوکاری موفق تبدیل کنیم.»
رحمانی ادامه داد: «برای پاسخ دادن به این سوال من میتوانیم به شما بگویم چه کارهایی را انجام ندهید تا تکنولوژی شما به استارتآپ موفق تبدیل شود. گفتن جمله «اینجا ایران است»، هر چالشی که در کشور ما وجود دارد، زمانی در جایی دیگر هم وجود داشته است. پروژهای فکر کردن به این معنی که به شروع و پایان کار فکر کنید، تنها کار کردن، نشستن در محل کار، به تاخیر انداختن ثبت اختراع و کار روی تکنولوژی که ارزش آن را ندارد هم از مواردی است که به شکست منجر میشود. در یک کسبوکار موفق شما هر روز یک راهحل جدید پیدا میکنید که با دیروز متفاوت است و روی تکنولوژی کار میکنید که ارزش افزوده برای تیم ایجاد میکند.»
ساختن آینده بهتر از پیشبینی کردن آینده است. امیر صالحی، مدیرعامل دیجیکالا نکست این عبارت را ماهیت وجودی دیجیکالا نکست عنوان کرد و گفت: «ما میخواهیم به جای انتظار برای شرایط اقتصادی بهتر، به سمت آیندهای رویم که خودمان آن را میسازیم. ما در دیجیکالا نکست علاوه بر حمایت از پایاننامههای دانشجویی، میدانیم چطور نوآوری را تجاری کنیم و از استارتآپها هم حمایت میکنیم. این حمایت هم از نظر سرمایهگذاری و هم نظر فضای فیزیکی است که در کارخانه نوآوری آزادی یک فضای ۱۲۰۰ متری برای این منظور داریم. ما از پایاننامههای مرتبط با لاجستیک، هوش مصنوعی و بقیه موضوعات مرتبط با اولویتهای دیجیکالا حمایت میکنیم.»
چالشهای فناوریهای هوشمند لاجستیک
سهیل مقدم، معاون ارشد تکنولوژی دیجیکالا (CTO)، بعد از صحبت درباره تکنولوژیهای روز دیجیکالا و فناوریهای هوشمند لاجستیک که برای آنها از دانشگاه کمک گرفته خواهد شد، گفت: «دیجیکالا میخواهد از تجربه اساتید و دانشگاهیان استفاده کند و این تجربه را به شکل کاربردی وارد پلتفرم خود کند. ما چند صورت مسئله کلی را مطرح کردیم و صحبت ما امروز بیشتر در حوزه لاجستیک است. دیجیکالا تجربه خوبی در صنعت دارد و اکنون میخواهد آن را با تجربه و علم دانشگاه ترکیب کند و از آن دستاوردهای کاربردی به دست آورد.»
کیوان محیط مافی، مدیر محصول دیجیکالا هم مهمترین مسئله را ایجاد تجربه خوب برای مشتری و چشمانداز دیجیکالا را تبدیل شدن به بهترین پلتفرم در خاورمیانه و شمال آفریقا عنوان کرد. محیطمافی در ادامه چالشهای دیجیکالا در حوزه لاجستیک مقیاس بالا را که هرکدام توان تبدیل شدن به موضوعی پژوهشی دارند، برشمرد که عبارتند از ورود و جایگذاری کالا در انبار، برداشت بهینه کالا از انبار، تکمیل سفارش، بستهبندی سفارشها، دستهبندی مرسولات، مسیریابی بهینه و تحویل سفارشها، مکانیابی مراکز پردازش و توزیع، لاکرهای هوشمند و جمعسپاری منابع انسانی.
در پایان این رویداد پنلی با حضور دکتر مجید نیلی، دکتر روحالله رحمانی، سهیل مقدم، امیر صالحی و کیوان محیط مافی، برگزار شد. در این پنل دیجیکالا با همکاری اساتید دانشگاه تهران، چالشهایی را که با آنها روبهرو است با دانشجویان و محققان در میان گذاشت تا بهترین راهحلها تبدیل به پایاننامه و طرحهای پژوهشی با حمایت دیجیکالا نکست شود.