۷۴ درصد از شرکتهای بیمه معتقدند که طی ۵ سال آینده کسبوکار آنها در معرض ریسک فناوریهای جدید قرار دارد
به گزارش بانکینا، در پیمایش جهانی فناوری مالی پیدا بیلیوسی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد از هر ۴ شرکت بیمه ۳ شرکت یعنی ۷۴ درصد از شرکتهای بیمه معتقدند که کسبوکار آنها در معرض ریسک فناوریهای جدید طی ۵ سال آینده قرار دارد و ضرورت تغییر در روشها و ارائه خدمات را بهشدت احساس میکنند و ازآنجاکه خردهفروشی در اینترنت افزایشیافته و کشوری مانند چین بهتنهایی در این بخش ۲/۲۶ درصد رشد داشته است، ضرورت دارد تا شرکتهای بیمه داخلی این انقلاب دیجیتالی را بیشتر درک کنند.
فناوری بیمه و آتیه بیمه فناوری بیمه یا اینشور تک از ترکیب دو کلمه بیمه و فناوری، تشکیل شده است و به انقلاب دیجیتالی و نوآوریهای فناوری در صنعت بیمه اطلاق میشود. این انقلاب از آغاز سال ۲۰۱۶ بسیار سرعت گرفته است و همچنان در مراحل نخستین آن قرار دارد.
در عصر اطلاعات و جهانی که هر گونه توسعه منوط به دستیابی مستمر و علمی به اطلاعات است، ساماندهی و پردازش اطلاعات سازمان و مشتریان اهمیتی خاص یافته است. امروزه بسیاری از خدمات با تغییر ساختار و فرآیند ارائه آنها مبتنی بر محیط شده است. فناوری اطلاعات نقش پررنگی در این تغییر ایفا کرده است. توسعه فناوری اطلاعات در شرکتهای بیمه امری ضروری است زیرا صنعت بیمه جزو صنایع خدماتی است و بهشدت به اطلاعات بهروز متناسب و بهینه نیازمند است.
واژه استارتآپ که چند سالی است در میان مدیران و فعالان اقتصادی رواج یافته به کسبوکارهای نوپایی گفته میشود که با استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی، اینترنت و نوآوریهای جدید توانستهاند ضمن کارآفرینی به حاکمیت کسبوکارهای سنتی تا حدی پایان دهند و موجبات دگرگونی را در بخشهای مختلف فراهم کنند.
به عبارتی استارتآپها، عقبماندگی ایجاد شده در شرکتها و مشاغل قدیمی را شناسایی و منطبق با شرایط روز، ایدهها و روشهای جدید را به صاحبان سرمایه، مدیران و علاقهمندان به ایجاد فرصتهای کاری نوین ارائه میدهند. ردپای اینگونه فعالیتهای نوین را میتوان در پیدایش شرکتهای پرداخت در عرصه بانکداری، تاکسیهای اینترنتی، در عرصه حملونقل و نیز فروشگاههای اینترنتی در حوزه عرضه کالا به مشتریان و… جستوجو کرد. حضور آنها در این بخشها و موفقیتهایی که بهواسطه حضورشان در این عرصهها حاصل شد سبب شد تا صنعت بیمه نیز پذیرای استارتآپها باشد؛ بخشی که سالهاست در چنبره یکنواختی و نداشتن ایده برای نوآوری و برونرفت از چالشهای موجود با مشکلات زیادی روبهروست.
این موضوع بر کسی پوشیده نیست که برای اصلاح وضع بازار بیمهای کشور به ایدههای نو و به راهکارهای نوین برای تغییر در مدلهای بازاریابی و فروش برای اجرای مدیریت ریسک، برای تحول در نحوه پرداخت خسارت و… نیاز است و این موضوعی است که موردتوجه صنعت بیمه قرار گرفته و شرکت بیمه آرمان نیز برای ورود به این عرصه پیشتاز شده است. در این زمینه قرار است نخستین ماراتن برنامهنویسی بیمه با عنوان بیمه تک از ۲۶ تا ۲۸ مهر در دانشگاه شهید بهشتی تهران با همکاری بیمه آرمان برگزار شود تا دانشجویان مستعد و کارآفرینان علاقهمند ضمن آشنایی با ظرفیتهای بازار و فناوریهای بیمه، ایدههای خود را برای ظهور و بروز فناوریهای نو در صنعت بیمه ارائه کنند.
فناوری بیمه بر اثر نوآوریها در بخش فناوری مانند گجتها، سرعت اینترنت و نرمافزارها به وجود آمده است. برخی از گجتهایی که در فناوری بیمه به کار گرفته میشوند، عبارتاند از ردیابی GPS، ردیابهای پوشیدنی یا دیگر پوشیدنیهای دیجیتالی مانند مچبندها، تلفنهای همراه و تبلتها. در برخی موارد ترکیب چند فناوری به کار گرفته میشود مانند اینترنت اشیا. بررسیها نشان میدهد که حدود ۵۰۰ میلیون کاربر تلفن هوشمند از نرمافزار پزشکی موبایلی در سال ۲۰۱۷ استفاده کردهاند. پیشبینی میشود که این رقم تا سال ۲۰۱۸ به ۷/۱ میلیارد کاربر تلفن تبلت هوشمند برسد. شرکت تکاویر پیشبینی کرده است که بازار فناوری بیمه جهان، نرخ رشد ترکیبی سالانهای بالغ بر ۱۰ درصد بین سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ تجربه خواهد کرد به نظر میرسد که فناوری بیمه آمده است تا بماند.
شرکتهایی که فکر میکنند که میتوانند همچنان چند سال دیگر منتظر بمانند تا نوآوری دیجیتالی را در دستور کار خود قرار دهند ۱۰ تا ۱۵ سال عقب خواهند ماند. مهمتر از همه اینکه این نوع فناوریها را نسل هزاره آورده است که با فناوریهای دیجیتالی راحتترند. صنعت بیمه به دلیل آنکه صنعتی بسیار سنتی است، انتظار میرود زمان بیشتری برای جذب فناوری نیاز داشته باشد. رشد فناوری بیمه بیشتر به رشد فناوری مالی یا فینتک در صنعت بانکداری وابسته است. پس از فین تک و اینشور تک اکنون ما شاهد تولد و رشد فناوری سلامت هستیم.
ازآنجاکه صنعت بیمه، بخشها و وجوه مختلفی دارد. هماکنون هر وجه از صنعت با فناوری درحال تحول است. فناوری بیمه چندوجهی است. اکنون ما بیمهنامههایی بسیار شخصی شده و محصولات بیمهای مبتنی بر نیاز افراد طراحی کردهایم. نظام تکثر سایز درحال برچیده شدن است. با فناوری بیمه، خرید بیمهنامه میتواند بهراحتی از خانه، اداره یا از طریق تلفن هوشمند در کمتر از ۱۵ دقیقه اتفاق بیفتد. امروزه فروش بیمه تا حد زیادی وابسته به مراکز تماس با مشتری است. حداقل ۷۸ درصد از تماس مشتریان از طریق تلفن انجام میپذیرد؛ اما با رشد زمینههای مبتنی بر وب و نرمافزارهای تلفن همراه که بیمهگران با مشتریان تعامل میکنند، تحولات آنی خواهد بود.
در همین راستا محصولات و خدمات بیمه، مشتریمحور خواهد شد و این به مشتریان قدرت بیشازپیش خواهد داد. از طرفی بیمهگران با کلاندادهها قادر خواهند بود، ریسکها را بهصورت دیجیتالی پیشبینی کنند.
در واقع بسیاری از وجوه کسبوکار بیمه، الگوپردازی مجدد شده است. شرکتهای تازهکار یا استارتآپها نیز درحال تحول در خرید بیمه و چگونگی مدیریت ریسک توسط بیمهگران و ارائه دیگر راهحلها هستند.
منبع: تعادل