نخستین سمینار “بازآفرینی شعب” با شعار «به سوی بانکداری دیجیتال» با حضور مشاوران بینالمللی بانکی، مدیران، کارشناسان و مشاوران ارشد بانکهای کشور و به میزبانی شرکت توسن تکنو برگزار شد.
به گزارش بانکینا، با توجه به اهمیت بازآفرینی شعب بانکی و ضرورت حرکت نظام بانکی به سمت آن، شرکت توسنتکنو، سمیناری یک روزه با حضور چند تن از مشاوران بینالمللی، مدیران و کارشناسان ارشد بانکی کشور برگزار کرد. این سمینار یکروزه پنجشنبه نوزدهم مردادماه از ساعت ۹ تا ۱۵ در تالار ایوان هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد. در حاشیه برگزاری این سمینار خبرنگار بانکینا مصاحبهای با آقای حسینپور معاون بازاریابی شرکت توسن تکنو انجام داده است.
-لطفا هدف از برگزاری این سمینار رابیان بفرمایید
هدف از سمینار اولا تلنگری بود که میخواستیم یه نگاه بانکها یا بانکداری سنتی کشور بزنیم. این روند در دنیا خیلی جلوتر از ما حرکت میکند، اما در ایران با تاخیر و با یک نگاه شعبهمحوری انجام میشود. بعضی بانکها این کار را با یک فرمتهای جدیدی از شعبه، شروع کردهاند. اما هنوز چندان کامل نیست و باید سرویسهای بیشتری را به خارج از شعبه بیاورند. مثلا همین بانکهایی که در نشست سمینار امروز حضور داشتند این کار را شروع کردهاند.
عمدهی نگاهها هم از هزینهی بالای شعبه است. یعنی در دنیا هزینههای شعبه در حال افزایش و برعکس درآمدها از محل شعبه، از محل تراکنشهایی که در شعبه انجام میشود در حال کاهش یافتن است.
عمده دلیل شکل گیری این روند به خاطر ظهور و گسترش موبایل، ایکامرس، فینتک و اپلیکیشنهایی که سرویسهای مالی میدهند است. اینها باعث شدند خیلی از تراکنشها یا خیلی از نیازهای مشتری از داخل بانک به بیرون بانک منتقل شود
تا یک جایی بانک بر این ابزارهای جدید مثل فینتکها و اپلیکیشنها نظارتی نداشت اما از یک جایی به بعد خود بانکها آمدند با شعبههای مختلف و متنوعی ورود پیدا کردند. بعضی شعب خیلی ساده هستند مانند همین مواردی که مهمانان در نشست امروز مرور کردند و ابعادی در حدود ۲۰ ۳۰ متر دارند. بعضی شعب بزرگتر هستند ممکن است خدماتی بصورت سلف سرویس ارائه دهند. بعضی دیگر از شعب نیز عینا مانند یک بانک تمام سرویسها را ارائه میدهند،
حالا در ایران ما با این نگاه کمی به سمت ویدئو بنکینگ رفتیم. ما فکر میکنیم با ویدئو بنکینگ تقریبا بالای ۸۰ درصد از سرویسهایی که در بانک به مشتری ارائه میشود را اینجا هم میتوان ارائه کرد.
– لطفا جمعبندی خود از این سمینار را بفرمایید
جمعبندی یا به بیان بهتر هدف از این سمینار مروری دوباره به هزینههای شعبه و کاهش درآمدهای بانک از محل شعبه بود. درواقع نگاه به بهرهوری بانک و هزینههای بانک، یعنی کمینه کردن هزینههای بانک از نگاه شعبه و سرمایهگذاری در بازآفرینی نقش شعبه، هدف سمینار بود.
– آیا برگزاری چنین سمینارهایی ادامه خواهد داشت؟
– فکر میکنم جواب سوالتان مثبت است. چون به نظرم سمینار نسبتا موفقی بود و از آن استقبال شد. فکر میکنم حداقل سالی یک بار این سمینار را میتوانیم برگزار کنیم. ما از دو شریک بینالمللی خود در سمینار دعوت کردیم تا به ارائه سخنرانی بپردازند. شرکت دیلویت در حوزه مشاوره، استراتژی و فرآیند و همین طور در حوزه طراحی، طراحی تجربه کاری از شرکت I am که شرکت انگلیسی است و قبلا در ایران برخی بانکها از سرویسهای آن در طراحی شعبهها استفاده کردند.
– ممنون از وقتی که گذاشتید.
خواهش میکنم. موفق باشید