شرکتهای فینتک چینی توانستهاند از اوضاع جاری به نفع خود بهرهبرداری کرده و با درک فرصتها، مشتریان زیادی برای خود فراهم آورند.
در واقع در آن زمان فقط یک بانک در چین فعالیت میکرد که نقش بانک مرکزی این کشور را نیز ایفا مینمود.در سالهای نخست اصلاحات اقتصادی چین، بانکداری و نیز بازاریابی و برندینگ در انحصار دولت بود.این اواخر و با گذشت بیش از سه دهه از آن زمان، باز شدن درها به روی توسعه اقتصادی باعث پیدایش هزاران موسسه مالی جدید شده است.
اکنون مصرفکنندگان حق انتخاب دارند و چه انتخابی بهتر از بانکهای دیجیتال؟
همین امر باعث شده بانکهای دولتی چین در نظرسنجیها وضعیت مطلوبی نداشته باشند.به گزارش وبسایت فایننشال تایمز، رتبهبندی برترین برندهای ۲۰۱۷ جهان در لیست BrandZ نشان میدهد که چهار بانک برتر دولتی چین از این لیست حذف شدهاند.از بین این بانکها میتوان به Bank of China به عنوان یکی از قدیمیترین و بینالمللیترین بانکهای چینی اشاره کرد.بانک سازندگی چین (China Construction Bank) نیز با هشت پله سقوط به رتبه پنجاه و چهارم رسیده است.
در مقابل، شرکتهای فینتک چینی توانستهاند از اوضاع جاری به نفع خود بهرهبرداری کرده و با درک فرصتها، مشتریان زیادی برای خود فراهم آورند. مثلاً Tencent – یکی از نخستین بانکهای خصوصی چینی که در سال ۲۰۱۴ راهاندازی شده است – در این رتبهبندی جهانی حائز جایگاه هشتم است که نسبت به سال پیش سه پله صعود نشان میدهد.جالب اینجاست که برند مشهوری همچون آیبیام در رتبه نهم و پس از Tencent قرار دارد.
علی بابا شرکت نامآشنای دیگر هم با چهار پله صعود، جایگاه چهاردهم را از آن خود کرده است.بنا به گفته کارشناسان، بانکها معمولاً بر سرویسدهی به شرکتهای دولتی متمرکز هستند و ثروت رو به رشد عامه مردم چین را نادیده میگیرند و به همین دلیل در حال واگذار کردن میدان به رقبای تازه نفس خود هستند.بنا به گفته آمار، در سی سال اخیر، ثروت شخصی مردم چین بسیار افزایش یافته است.این در حالی است که Tencent و Alibaba تجارت خود را بر پایه ارائه خدمات مستقیم به مردم بر بستر اینترنت بنیان نهادهاند.
منبع: شرکت ملی انفورماتیک