پلیس فتا طى هشدارى از شهروندان درخواست کرد به دریافت پیامک و تصاویر فیشهاى واریزى اعتماد نکرده و با گرفتن استعلام از بانک مربوطه از صحت واریز وجه به حساب خود مطلع شوند.
وی ادامه داد: با توجه به تلاشهاى صورت گرفته مشخص شد در تمام کلاهبردارىهاى صورت گرفته که مجرم قادر به فریب فروشنده کالا یا خدمات شدهاست وجه وى را به صورت واریز به حساب پرداخت و بدین طریق فروشنده را قانع نموده که وجه مورد نظر به حساب فروشنده واریز شده است.
رییس پلیس فتا استان خراسان رضوی گفت: فرد کلاهبردار با مراجعه به بانک و فعالسازى پیامک حساب بانکى خود شماره تلفن فردى که از قبل وى را شناسایى نموده یا اصطلاحا قربانى مورد نظر را در اختیار بانک قرار مىدهد بنابراین هنگام واریز وجه به حساب خود، پیامک واریز وجه به شماره تلفن قربانى ارسال مىگردد.
این مقام ارشد انتظامى افزود: در پروندهاى دیگر شاهد بودیم که فرد کلاهبردار مبلغ و شماره حساب و مشخصات فروشنده را از وى گرفته و وجه مورد نظر را با ساخت جعلى تراکنش و نمایش آن از روى گوشى خود به فروشنده نشان داده و کالا یا خدمات را مطالبه نموده و مدعى مىگردد وجه مورد نظر را به صورت اینترنتى واریز کردهاست.
سرهنگ جهانشیرى یادآور شد: در کارشناسىهاى صورت گرفته شده جهت پیشگیرى از وقوع مجدد این نوع کلاهبردارى در سطح جامعه دو نکته اساسى نهفته است:اولاً متصدیان محترم امور بانکى در شعب مختلف بانکها شماره صاحب حساب را با شماره تلفن وى جهت پیامکهاى واریز و برداشت از حساب مطابقت داده تا با احراز هویت، مجرمین این نوع کلاهبردارى موفق به رسیدن به هدف شوم خود نگردند. ثانیاً شهروندان محترم و فروشندگان کالا یا خدمات هنگام فروش کالاى خود به اخذ پرینت یا رویت تراکنش پرداخت شده توسط مشترى بسنده نکرده و با گرفتن استعلام حساب خود از گردش مالى مطلع گردند.
این مقام ارشد انتظامى در پایان سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکى www.cyberpolice.ir را منشا انتشار اخبار حوادث و هشدارهاى آموزشى پلیس فتا اعلام و آمادگى کارشناسان متخصص و فنى به عنوان پشتیبان سایت را جهت دریافت گزارشات مردمى و اخذ نقطه نظرات شهروندان و کاربران اعلام کرد.