بانک مرکزی اعلام کرد ارائه تمام خدمات بانکی به سپرده گذاران منوط به دریافت کد شهاب است .
به گزارش بانکینا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای ساماندهی حسابهای بانکی، تکمیل اطلاعات مشتریان سیستم بانکی، افزایش شفافیت تراکنشهای بانکی و مبارزه با پولشویی طی بخشنامهای به بانکها و موسسات مالی و اعتباری فعال کشور اعلام کرد تا تمامی خدمات بانکی به سپرده گذاران منوط به دریافت شناسه هویت الکترونیکی بانکی (شهاب) خواهد بود و بر همین اساس بانکها و موسسات مالی و اعتباری باید ضمن قطع خدمات بانکی، حساب مشتریانی که به دلیل نقص در اطلاعات هویتی، کد شهاب برای آنها در شبکه بانکی صادر نشده، مسدود خواهد شد.
صدور کد شهاب توسط شبکه بانکی در صورت اختیار داشتن اطلاعات هویتی کامل
بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، بانکها و مؤسسات مالی برای صدور کد شهابی مشتریان، نیاز به در اختیار داشتن اطلاعات هویتی کامل مشتریان دارند؛ بر همین اساس باید نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، آدرس منزل، شماره تماس، شغل و … از مشتریان که برای آنها کد شهاب در شبکه بانکی به دلیل نقص اطلاعات صادر نشده، اخذ شود تا کد شهاب صادر و حساب بانکی به کارکرد ادامه دهد و در غیر این صورت حساب بانکی مسدود خواهد شد؛ همچنین در صورت عدم اخذ کد فراگیر یا فیدا کد برای اتباع بیگانه، کد مذکور باید اخذ شود تا فعالیت حساب بانکی ادامه داشته باشد.
مشتریان برای دریافت کد شهاب باید به شعبه محل افتتاح حساب بانکی مراجعه کنند
کد شهاب، شناسهای ۱۶ رقمی یکتا و ضروری به شمار میرود که برای سهولت در خوانایی به صورت گروههای چهار رقمی تقسیم شده است؛ مشتریان بانکی که نقص اطلاعات دارند و کد شهاب دریافت نکردهاند باید با مراجعه به شعبه محل افتتاح حساب بانکی نسبت به تکمیل اطلاعات هویتی و دریافت کد شهاب اقدام کنند.
مسدود سازی حسابهای بانکی فاقد کد شهاب توسط چند بانک از ابتدای اردیبهشت
در بخشنامه جدید سامانه نهاب که از سوی رییس کل بانک مرکزی به مدیران شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است، بانک مرکزی نسبت به برقراری ارتباط برخط با سامانه نهاب به عنوان مرحله جدید عملیاتی سازی سامانه نهاب در بانکها تاکید کرده است؛ در همین راستا بانک مرکزی تاکید کرده از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری علاوه بر مسدود سازی برداشت از حساب اشخاص حقیقی فاقد شناسه شهاب، از هر گونه ارائه خدمت در سامانههای ملی پرداخت از جمله ساتنا، پایا، چکاوک و غیره جلوگیری شود.
برخی از بانکها از جمله بانک مسکن در راستای اجرای دستور بانک مرکزی، از ابتدای فروردین ماه به مشتریانی که دارای نقص اطلاعات هستند، اعلام کردند تا نسبت به رفع نواقص اقدام کنند و کد شهاب دریافت کنند؛ در همین راستا بانک مسکن و برخی بانکهای دیگر تاکید کردند که آخرین مهلت دریافت کد شهاب تا ۳۱ فروردین ماه است و از یکم اردیبهشت ماه حساب مشتریان فاقد کد شهاب مسدود میشود.
بانکها موظف به ایجاد ارتباط برخط در سامانه نهاب
همانطور که عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در خصوص مسدودسازی حسابهای بانکی فاقد کد شهاب تاکید کرده بود و این اقدام را به منظور ساماندهی و ایجاد شفافیت اعلام کرد، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانکها و موسسات مالی و اعتباری اعلام کرده باید ارتباط برخط سامانه را با بروزرسانی زیرساختهای فنی برقرار کنند و با اعلام به مشتریان نسبت به تکمیل اطلاعات حساب بانکی مشتریان اقدام شود تا ریسک شهرت ایجاد نشود؛ بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی ارائه خدمات بانکی به اشخاص حقیقی منوط به داشتن شناسه شهاب عنوان شده و پس از تاریخ اول اردیبهشت ماه بانکها به صورت قانونی امکان ارایه خدمات به مشتریان حقیقی که شناسه شهاب برای آنها تولید نشده نخواهند داشت و حساب بانکی این افراد مسدود میشود؛ بر همین اساس مشتریان بانکی که نقص اطلاعات دارند یا کد شهاب برای آنها صادر نشده باید هر چه سریعتر به محل افتتاح حساب برای ارائه اطلاعات هویتی و رفع نواقص به منظور صدور کد شهاب اقدام کنند.
گفتنی است؛ شهاب یا شناسه هویت الکترونیک بانکی، شناسه منحصر به فرد ۱۶ رقمی به شمار میرود که جهت شناسایی مشتریان بانکی به هریک از اشخاص حقیقی و حقوقی اختصاص مییابد و شامل تمامی اطلاعات هویتی است که بخش مهم و بازوی اجرای طرح ساماندهی اطلاعات مشتریان به عنوان یکی از کلان پروژههای بانک مرکزی تحت عنوان نهاب محسوب میشود؛ از جمله مهمترین دستاوردهایی که با راهاندازی نهاب ( نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی ) به دست میآید تحت پوشش قرار گرفتن سامانههای سیستم مدیریت سپردهها، سیستم مدیریت تسهیلات، سیستم ارزی، سیستمهای بانکداری اینترنتی، سیستم بانکداری همراه، سیستم تلفن بانک و کانالها و مشتریان و اتصال اطلاعات نیروی انتظامی، اداره ثبت شرکتها، ثبت احوال، پست و سایر سیستمهای حکومتی و بانکی است.
منبع: ایبنا