کتاب مدیریت بانکداری الکترونیکی، یکی از اولین کتابهایی است که درباره بانکداری الکترونیکی به زبان فارسی منتشر شده است.
به گزارش بانکینا، یکی از اولین کتابهایی که درباره بانکداری الکترونیکی به زبان فارسی منتشر شد این کتاب است. تجارت نوین، نیازمند ابزارها و زیرساختهای مناسب برای گسترش فرآیندهای اقتصادی است. بانکها بهعنوان یکی از نقشآفرینان کلیدی در مراودات تجاری، نقش به سزایی در عرصه تجارت ایفا میکنند و همیشه در تکاپوی پیشی گرفتن از رقیبان هستند.
این کتاب با نگاه جامعی به همه مسائل و چالشهای حوزه بانکداری الکترونیکی، مباحثی همچون مدیریت راهبردیِ بانک و بانکداری الکترونیکی، ریسک و امنیت، فناوریهای بانکداری، پرداخت الکترونیکی و مدلها و چالشهای آن، مدیریت بازاریابی، مشتری مداری، کیفیت محصولات و خدمات در بانکداری الکترونیکی و مدیریت کیفیت خدمات بانکی را موردبررسی قرار میدهد.
کتاب مدیریت بانکداری الکترونیکی توسط فرنود حسنی، سهیلا سلطانی و فرشته ضرابیه نوشته و توسط انتشارات سبزان سال ۱۳۹۲ منتشر شده است.
در مقدمه کتاب می خوانیم:
توسعه فناوری اطلاعات آثار و تبعات مثبتی در عرصه های مختلف اقتصادی و جوامع بهره بردار از این فناوری ها گذاشته است. تجارت نوین نیازمند ابزارها و زیر ساخت های مناسبی برای گسترش فرآیند های اقتصادی است. یکی از مهمترین شاخص ها در مراودات تجاری, بانک ها هستند. بانک ها با برقراری ارتباطات تنگاتنگ و نزدیک با مردم نقشی کلیدی را در عرصه تجارت بازی می کنند و به همین دلیل همیشه در تلاش هستند تا برای پیشی گرفتن از رقیبان خدمات خود را در ابعاد کمی و کیفی گسترش دهند. ورود بانک ها به عرصه بزرگ فناوری اطلاعات این امکان را برای آنها فراهم آورد تا جهش های چشمگیری برای ارایه و گسترش خدمات خود داشته باشند.
آنها با استفاده از ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی هر روز شیوه های جدیدتری را به مشریان خود معرفی می کنند تا مشتری سریع تر و بهتر از گذشته خدمات مورد نیازش را دریافت کند. در واقع فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی به بانک ها در رسیدن به شعار همیشگی مشتری محوری کمک بزرگی کردند. اتوماسیون سامانه های بانکی در کنار آموزش مناسب کارکنان و مشریان به بانک ها این فرصت را داد که ضمن ارایه خدمات مطلوب تر، اعتماد مشتریان را به استفاده از سامانه های الکترونیکی بانکداری افزایش دهد.
جریان فناوری گرایانه در بانک ها حاکی از دغدغه، توجه و نگاه تازه ای در زمینه مسایل اقتصادی و تجاری و به تبع آن مسایل بانکی می باشد. نباید این مساله را از ذهن دور ساخت که تحولات معاصر جهانی به خصوص در عرصه اقتصاد حاصل همگرایی جریان ها و مسایل گوناگونی است و در این بین بانکداری نیز از تحولاتی همچون انقلاب اطلاعات، جریان سرمایه، تحولات فناوری و تحولات سازمانی بی تاثیر نبوده است. بانکداری الکترونیکی به عنوان یک مفهوم عام در توسعه دیجیتالی خدمات بانکداری به شمار می رود و به همین دلیل ممکن است در شناخت آن جزنگری ها و استنباط های شخصی تاثیر گذار باشد.
مفهوم بانکداری الکترونیکی و کارایی های آن، برای بسیاری از افراد هنوز به طور کامل شناخته شده نیست و به همین دلیل هم بهره برداری بهینه ای از سرمایه گذاری های انجام شده برای توسعه آن صورت نمی گیرد.
از سوی دیگر چالش مدیریت همیشه بهره برداری از نظام ها و فناوری های نو را با مشکلات و مسایل مختلفی رو به رو ساخته است. رسیدن به رویکر جامع و کلان در مدیریت بنگاه های مالی می تواند زمینه ساز تحول و گرایش عمومی به کاربرد بانکداری الکترونیکی باشد. این کتاب سعی دارد نگاه جامعی به همه مسایل و چالش های حوزه بانکداری الکترونیکی داشته باشد و به عنوان منبعی کاربردی مورد استفاده مدیران بانک ها, روسای شعبه ها, کارشناسان بانکی, دانشجویان و همه علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بانکداری الکترونیکی قرار گیرد. مولفان کتاب ضمن تشکر و قدردانی از زحمات تمامی بزرگان و پیشکسوتان بانکی امیدوارند از راهنمایی های ارزنده و راهگشای خوانندگان این کتاب بهره مند شوند.
منبع: ایران ارقام