کیلید سامانهای اینترنتی مبتنی بر حساب بانکی است که با استفاده از تلفن همراه گردش کار کاغذی صدور و امضای اسناد پرداختنی را به شکل امن و بر بستر اینترنت فراهم میسازد.
به گزارش روابط عمومی بانک آینده، معاون بانکداری الکترونیکی بانکداری آینده اعلام کرد: «این محصول اولین محصول قابلارائه برای مشتریان حقوقی است که قابلیت تعریف تشریفات مختلف پرداخت را دارد.»
البته این محصول مختص مشتریان حقوقی نیست، بلکه مشتریان حقیقی بانک و دارندگان حسابهای مشترک میتوانند از این محصول نوآورانه بانک آینده بهره ببرند.
این محصول برای اولین بار شهریور ۹۵ به بهرهبرداری رسید، اما بانک آینده تاکنون برنامه تبلیغی خاصی برای این محصول خود نداشته است.
عبدالرضا شریفی حسینی دلیل این رویکرد بانک آینده را طی کردن کامل دوره آزمایشی این طرح عنوان کرد و گفت: «کیلید یک محصول نوآورانه است و ما تصمیم داشتیم زمانی آن را به بازار بهصورت کامل معرفی کنیم که برای ذائقه تمام مشتریان بانک جذاب باشد. از همین رو مقداری دوره پایلوت این محصول طولانی شد در این مدت از تمامی بازخوردهای مشتریان استفاده کردیم و هماکنون این محصول نیازهای طیف وسیعی از مشتریان را پوشش میدهد.»
کیلید محصولی طراحیشده برای مشتریان حقوقی و حقیقی و یا حساب مشترک است که از خدمات سپرده استفاده میکنند. این محصول قابلیت شخصیسازی بسته به نیاز هر مشتری و کسبوکارهای مختلف را دارد و با توجه به قابلیتهای در نظر گرفتهشده در این سامانه بهسادگی فرایندهای مالی یک شرکت را بهینه خواهد کرد.
کیلید این قابلیت را دارد که بسته به تعاریف مختلف در شرکتهای مختلف برای امضای اسناد مالی سقف مشخص تعیین شود و افراد تعریفشده در سامانه امکان امضای الکترونیکی با اثرانگشت و یا بدون آن و صدور دستور پرداخت را داشته باشند.
هرچند مشتریان این سامانه میتوانند از این برنامه روی دسکتاپ و تلفن همراه خود بهره برند و واسط کاربری این محصول روی وب کاملاً مشابه نسخه تلفن همراه است و کاربر میتواند عملیات خود را از طریق نسخه وب به نتیجه برساند، دستور پرداخت یا امضا فقط از طریق تلفن همراه امکانپذیر است؛ چراکه امنیت این تراکنش با اثرانگشت روی موبایل تعریف میشود.
معاون بانکداری الکترونیکی بانک آینده در پاسخ به این سؤال که چه نوع کسبوکارهایی میتوانند از این سامانه بهره برند گفت: «از این قابلیت میتوان در تمام کسبوکارها بهره برد و امکان اتصال بهتمامی سیستمهای مالی را دارد، در شرایط فعلی به دلیل آمادگی شرکت چارگون و اعلام آمادگی این شرکت سیستم مالی چارگون به این برنامه متصل است. البته مقدمات اتصال سه شرکت دیگر برای اتصال به این سامانه در حال پیادهسازی است. بانک آینده آماده است تا این خدمت را به تمام شرکتهای فعال در این حوزه ارائه دهد.»
در این فرایند دستور پرداخت از سیستم مالی به سیستم خزانهداری انتقال پیدا کرده و پس از مشخص شدن منبع پرداخت هزینه، دستور پرداخت بهمنظور تأیید صاحبان امضا به سامانه کیلید ارسال میشود.
یکی از قابلیتهای اصلی این سامانه این است که لازم نیست فرد تنظیمکننده سند پرداخت در بانک آینده حساب داشته باشد یا بهنوعی شناسه حساب بانک را داشته باشد، ابزار شناسایی برای سامانه کیلید کد ملی کاربر است.
در سامانههایی که در شرایط فعلی در بازار وجود دارد علاوه بر اینکه امکان شخصیسازی بسته به نیاز مشتری در سیستم وجود ندارد، تمامی طرفها نیز باید حتماً در بانک خاصی حساب داشته باشند.
این محصول خاص کسبوکارهای بزرگ نیست، بلکه بستر مناسبی را برای کسبوکارهای کوچک نیز فراهم میکند تا با استفاده از فضای ابری بسیاری از فرایندهای مالی خود را بهینه کنند.
هماکنون با توجه به تعاملی که میان بانک آینده و چارگون شکل گرفتهاست کسبوکارهای کوچک میتوانند از طریق فضای ابری با هزینه بسیار کم از سیستمهای مالی و اداری چارگون بهره برند و از تمامی قابلیتهای کیلید نیز استفاده کنند.
بانک آینده با ارائه مجموعه خدمات نوین بانکداری الکترونیکی و محصولات نوآورانه مانند پیشخوان مجازی، سامانه هدف، ایران کارت و … در این حوزه بهعنوان بانکی پیشرو عمل کرده است. این محصول جدید در حوزه تلفن همراه نیز سبد محصولات این بانک پیشرو را تکمیل میکند.