وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به دنبال ارائه خدمات دولت الکترونیک به دو پیام رسان گپ و سروش به عنوان پیام رسانهای ایرانی منتخب است.
به گزارش بانکینا، پیام رسانهای داخلی و لزوم حمایت برای رشد و توسعه این ابزارهای پیام رسانی و ارائه خدمات دولت الکترونیک بر بستر آنها یکی از مهم ترین موضوعات شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و کمیسیون فرهنگی مجلس بوده است؛ در همین راستا نهادهای ذیربط در حوزه پیام رسان بر اساس ابلاغ مرکز ملی فضای مجازی، شورای عالی فضای مجازی و مجلس باید اقداماتی را برای حمایت از رشد پیام رسانهای بومی انجام میدادند.
بر همین اساس نیز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یکی از کلیدیترین دستگاهها در حوزه پیام رسانهای داخلی علاوه بر تامین نیازهای زیرساختی و فنی پیام رسانهای داخلی، وامی با مبلغ ۵ میلیارد تومان را در نظر گرفت و در حال حاضر نیز برای رشد کاربردهای این پیام رسانها و استقبال مردم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس اعلام سازمان فناوری اطلاعات به دنبال ارائه خدمات دولت الکترونیک به دو پیام رسان گپ و سروش به عنوان پیام رسانهای ایرانی منتخب است.
از سویی دیگر، بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی دستگاههایی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، قوه قضاییه و بانک مرکزی وظایفی در حوزه پیام رسانهای بومی دارند که به بسیاری از این وظایف هنوز پرداخته نشده معطل مانده است؛ بانک مرکزی به عنوان رگولاتور و سایستگذار حوزه پولی و مالی کشور موظف شده بود تا پایان مهر ماه سال جاری آیین نامه و ضوابط اجرایی امکان پرداخت آنلاین را برای کسب و کارهای مبتنی بر پیام رسان تدوین و به مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ کند که بر اساس آخرین اطلاعات اقدامات در این زمینه انجام شده همچنین بر اساس ابلاغ مجلس، بانک مرکزی موظف شده تا در جهت سهولت گردش مالی، کاربردی شدن و کمک به چرخه اقتصادی پیام رسانهای داخلی اثر گذار، مجوز ارائه خدماتی از قبیل پرداخت الکترونیکی (PSP) و ابزارهای پرداخت نوین از قبیل ایجاد کیف پول الکترونیکی را به پیام رسان های داخلی اعطا نماید.
بسیاری از کارشناسان صنعت پرداخت اعتقاد دارند با اجرایی شدن مصوبات فوق، استقبال مردم از پیام رسانهای داخلی با توجه به ارائه خدمات دولت الکترونیکی افزایش پیدا خواهد کرد و آنها یک رقیب بزرگ برای کسب و کارهای مطرح در حوزه صنعت پرداخت و فین تکها به شمار خواهند رفت چرا که بخشی از پرداختها و تراکنشها با پیام رسانهای داخلی انجام خواهد شد که سهم آنها را از وضعیت فعلی که صرفا به فروش شارژ و پرداخت قبوض با همکاری شرکتهای پرداخت الکترونیک انجام میدهند افزایش میدهد که به درآمدزایی آنها کمک خواهد کرد اما در این میان بانک مرکزی و نهادهای ناظر باید به بحث پرداخت و مقوله امنیت توجه ویژه داشته باشند تا مشکلی در بحث پرداخت، الزامات اکوسیستم بانکی و پرداخت ایجاد نشود.
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به خدمات پرداخت بر بستر پیام رسان گفت: خدمات پرداخت به عنوان یک خدمت زیرساختی و مدل درآمدی برای پیام رسانها بزودی و با پیگیری بانک مرکزی فراهم خواهد شد و اضافه شدن خدمات پرداخت الکترونیک و دولت الکترونیک به پیام رسانهای داخلی رشد آنها شتاب بیشتری میگیرد.
مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیام رسان گپ در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به اهمیت زیرساخت پرداخت الکترونیک در پیام رسانها گفت: کاربران، مشتریان تجاری و توسعه دهندگان در پیام رسانهای داخلی نیازمند قابلیت پرداخت الکترونیک به عنوان یک زیرساخت حیاتی هستند و ارائه خدمات و مجوزها از سوی بانک مرکزی میتواند ضمن ایجاد قابلیت ارائه خدمات پرداخت الکترونیک و کیف پول در پیام رسانهای داخلی، کانال درآمدی خوبی برای شرکتهای پیام رسان به عنوان یکی از مهم ترین مدلهای کسب و کار ایجاد کند و توسعه پیام رسانها را شتاب دهد.
منبع: ایبِنا