نخستین شماره «کتاب سال بانکداری الکترونیکی» با جدیدترین تحلیلها و گزارشهای داخلی و بینالمللی در کنار گفتوگوهایی متفاوت و خواندنی با کارشناسن و فعالان این عرصه، توسط هلدینگ رسانهای دیدهبان، منتشر شد.
به گزارش بانکینا، «کتاب سال بانکداری الکترونیکی» بهعنوان مرجع رسمی بانکداری الکترونیکی ایران (۱۳۹۵- ۲۰۱۷)، دربرگیرنده حوزههای مختلف بانکداری الکترونیکی و فناوری در حوزه پولی، بورس و بیمه است و برای نخستینبار، پرونده ویژه «تاریخ شفاهی بانکداری الکترونیکی ایران» را گشودهاست.
این کتاب با هدف ایجاد بستری مناسب برای معرفی توانمندیهای نهادها، سازمانها و مؤسسههای پیشرو خصوصی و دولتی در این حوزه به سراغ فعالان رفته و پای صحبتهای آنان نشستهاست. در این بخش علاوهبر گفتوگو با ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی، میخوانید آنچه را که احمد مرآتنیا، مشاور مدیرعامل بانک آینده از «توسعه بانکداری الکترونیکی بر بستر همافزایی بانکها» میگوید. با نگاه مهندس عبدالحمید منصوری، مدیرعامل شرکت سامانههای یکپارچه بزرگ فردا، آشنا میشوید که از نظر او « بانکداری الکترونیکی راه گذر به بانکداری مجازی است». همچنین خواهیدخواند که عطاالله همایون، مدرس دانشگاه، معتقد است «ارائه خدمات نوین بانکی بدون آیتی متوقف خواهدشد».
در بخش دیدگاهها، این کتاب به سراغ کریم خمسه، مدیرعامل شرکت مهندسی سامانههای هوشمند توتان، رفتهاست که تاکید دارد «رایگانبودن سرویسها مانع رشد بانکداری الکترونیکی میشود» و مرتضی ترکتبریزی، مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت، نیز معتقد است که «راه پیشرفت بانکها در تعامل با فینتکهاست». دیدگاه مسیح قائمیان، مدیرعامل شرکت توسعه نوآوری شهر نیز این است که « بانکها دنبالهروی نیازهای مردم هستند».
علی الیاسی، معاون اعتبارسنجی شرکت اعتبارسنجی حافظ سامان ایرانیان، هم در تایید اهمیت این مقوله میگوید که «اعتبارسنجی؛ راهکار عبور از کسبوکار سنتی و ورود به دنیای تجارت مدرن» است. «تبدیل اعتماد مشتری به ابزاری برای موفقیت بیشتر» نیز نگاه مهندس جواد میرزازاده، مدیرعامل شرکت توسعه ریزکامپیوتر، است. از نگاه مهندس جعفر اسکندریان، مدیرعامل و عضو هیئتمدیره شرکت سازه اطلاعات سامان، یکپارچگی فرآیندی و معماری محتوا موضوعاتی هستند که باید در پورتالهای سازمانی مورد توجه قرار گیرند و «پورتال سامان، تحقق یکپارچگی و امنیت در مدیریت فرآیند و محتوای سازمانی» است. مسعود پشمچی، معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک سینا، روایتی دارد از « پشتیبانی به سبک سینا».
در گزارش تحلیلی از وضعیت بانکداری کشور، گزارش بانک مرکزی به مناسبت هفته دولت در سال ۹۵ تحتعنوان «توسعه بانکداری الکترونیکی مطابق الگوهای جهانی» آمدهاست و مطلبی با عنوان «اصلاح یا اسلاح ساختار نظام بانکی؟» ابراز نگرانی میکند از این موضوع که مقصد سیاستگذاریهای جدید بانکی نامعلوم است و یادداشت «بانکها در هراس از فینتکها» هشدار میدهد که زنگ خطر فناوریهای دیجیتال برای مؤسسات اعتباری سنتی به صدا درآمدهاست. «آینده بانکداری در گرو توانایی بهکارگیری کامل فناوری دیجیتال» نیز شما را از ضرورت برداشتن گامهای سریعتر رو به جلو در این زمینه آگاه میکند. «فناوری برای شفافیت مالی» هم قصد بررسی این موضوع را دارد که آیا ایران با فناوری زنجیره بلوکی همراه خواهدشد یا خیر. در «اندکاندک فینتکیها میرسند» میخوانید که حوزه خدمات مالی یکی از خوشآتیهترین حوزههای کسبوکار نوآورانه در کشور است. «سقوط نظام بانکداری» نیز به شما میگوید که چرا بزرگترین نقطه قوت فینتک، فرهنگ آن است. «تبدیل فینتکها به اصل جداییناپذیر کسبوکار بانکی» هم امنیت، سرعت و دیجیتالیشدن را از جریانهای رو به رشد اکوسیستم پرداخت برمیشمرد. معرفی «۱۰روند برتر بانکداری در سال ۲۰۱۶» و نیز «چشمانداز بانکداری و بورس در سال ۲۰۱۷» بخشهای دیگری از این کتاب هستند. «کیمیاگری با بزرگدادهها» نیز حکایت میکند که بانکها چگونه ارزش دادههای مشتریان خود را به حداکثر میرسانند.
در بخش راهکارها از «سیتیبانک و رویکردهای دادهمحور» میخوانید و با «نگاهی به روندهای نظارتی بانکداری در سال ۲۰۱۶» و «بررسی نقش مرکز عملیات امنیت سایبری در شبکههای بانکی» همراه خواهیدشد و پاسخی خواهیدیافت برای این پرسش که «آیا همه بانکها به امنیت سایبری توجه دارند؟»
در بخش نگاه از بیرون به سراغ ژان پل مرگئی، مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای شرکت تمنوس، که به گفته او «روزی بانکداری موبایلی و الکترونیکی تنها یک رؤیا بود». ژان میشل فلیکس، مدیرعامل شرکت MCB، هم اعتقاد دارد که «تکنولوژی برتر رشد بهرهوری را تسریع میکند». لوران کویه، از مدیران ارشد شرکت دلویت، میگوید که «از بازخوردهای مشتریان نیازهای آینده آنها را برآورده میکنیم». بهگفته جان کارلتون کلی، مدیرعامل شرکت Agora Consulting و مشاور ارشد PwC ویتنام، «شاخصهای توسعه فناوری اطلاعات در ایران بسیاربالاست». از نگاه الکساندر دمبیتز ، رئیس هیئتمدیره شرکت سافجن، نیز «جامعه ایران ظرفیت بالایی برای بانکداری موبایلی دارد».
تاریخ شفاهی دریچه دیگری است که این کتاب به روی اهالی بانکی کشور و مخاطبان علاقهمند گشودهاست و در آن پای صحبتهای اسداله حسنی مینشینیم که خاطرات بسیاری از راهاندازی شبکه شتاب دارد و خاطرات خود را از راهاندازی این شبکه عظیم میگوید. میرمسعود مجید زنوزی، مدیرعامل شرکت دادهورزی فرادیس البرز، هم از مقاومت همیشگی در برابر فنارویها و نشیبوفراز پیادهسازی آنها و خاطرات خود در این زمینه میگوید.
بخش دیگری از این کتاب شامل دایرکتوری شرکتهای فعال در حوزههای بورس، بانک و بیمه یا ارائهدهندگان خدمات مرتبط است که بهعنوان مرجعی قابل دسترس در اختیار علاقهمندان و فعالان این حوزهها قرار دارد. همچنین متن کامل اسناد بالادستی ازجمله «آییننامه جمعآوری و استنادپذیری ادله الکترونیکی»، «نقشه راه ۱۴۰۰ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران»، «قانون تجارت الکترونیکی»، «دستورالعمل رعایت مقررات مبارزه با پولشویی در حوزه نظامهای پرداخت و بانکداری الکترونیکی»، دستورالعمل اجرایی فعالیت و نظارت بر«ارائهدهندگان خدمات پرداخت» این کتاب را به مرجعی قابلقبول و کامل در حوزه بانکداری الکترونیکی تبدیل کردهاست.
دوره نخست کتاب سال بانکداری الکترونیکی توسط هلدینگ رسانهای دیدهبان در ۲۲۸ صفحه تمام رنگی و بهای ۳۵هزار تومان منتشر شدهاست و علاقهمندان میتوانند برای تهیه آن با شماره تلفن ۸۸۷۴۹۴۱۰ تماس گرفته و یا جهت خرید آنلاین به وبسایت www.mrcenter.ir مراجعه کنند. برای آشنایی بیشتر با این کتاب نیز میتوانید به www.yearbook.ir/ebanking مراجعه کنید.