شاید Apiها و بانکداری باز منجر به یکپارچگی بیشتر بانک ها بشوند، اما به نظر نمی رسد بانک ها واقعا در تلاش باشند تا نوآوری را به آن درجات برسانند.
بر اساس تحقیقات سالانه نوآوری بانکداری رسانه بانکی bank innovation در سال ۲۰۱۷، از ۱۵۱ مصاحبه شونده (که اغلب از بانکداران بودند) هیچ یک اعلام نکردند که در apiها و بانکداری باز سرمایه گذاری می کنند.
علاوه بر این، علیرغم ادامه یافتن چرخه هایپ (چرخه عمر پیشنهادی مؤسسه گارتنر شامل ۵ مرحله برای فناوری های نوظهور) فناوری بلاکچین در سال ۲۰۱۷، تنها یک درصد از مصاحبه شوندگان اعلام کردند که برای نوآوری در این فناوری سرمایه گذاری انجام می دهند. این امر در تضاد با تمامی فعالیت های شتاب دهنده ها، پروژه ها، کنسرسیوم ها، همکاری ها و فروش توکن هاست که در حاشیه این فناوری به وجود آمده اند.
با این تفاسیر جای تعجب نیست که گزینه بیت کوین نیز دست نخورده باقی مانده باشد؛ با وجود ادامه یافتن نگرانی ها در رابطه با ارزهای رمزنگاری شده و مقررات اجرایی و نظارتی در صنعت بانکداری، هیچ مصاحبه شونده ای نیز در رابطه با سرمایه گذاری در ارزهای رمزنگاری شده پاسخی نداده است.
اگرچه، اینکه گزینه ربات ها و هوش مصنوعی نیز خالی مانده عجیب تر است و هیچ بانکداری، گزینه سرمایه گذاری در این فناوری را انتخاب نکرده است. با وجود افزایش شرکت های مالی که شروع به در نظر گرفتن پتانسیل های فناوری هوش مصنوعی می کنند، این فناوری در سال جاری چرخه هایپ خاصی را به خود دیده است.
با انتخاب ۳۸ درصد مصاحبه شوندگان، برنده سرمایه گذاری های نوآورانه همچنان بانکداری موبایل می باشد. همچنین، ۵۰ درصد افراد معقتدند که بانکداری موبایل مهم ترین بخش برای مشتریان آنها بوده است. حدود ۱۳ درصد مصاحبه شوندگان نیز اظهار کرده اند علیرغم عدم سرمایه گذاری برای نوآوری در apiها/ بانکداری باز، این بخش برای مشتریان مهم ترین بخش محسوب می شود.
بنابر اظهارات ۳۲ درصد مصاحبه شوندگان، بوروکراسی شرکتی (corporate bureaucracy) به عنوان بزرگترین مانع نوآوری در هر زمینه ای به شمار می رود. البته مقررات اجرایی و نظارتی نیز با ۲۰ درصد در رتبه بعدی قرار دارد.
منبع: شرکت خدمات انفورماتیک