بانک مرکزی با هدف ساماندهی و اعمال نظارت بر کدهای دستوری USSD، سامانه پیوند را راهاندازی کرده است اما این کار منجر به ریزش مشتریان این سامانه شده است.
به گزارش بانکینا، تلفن همراه به یکی از ابزارهای جدایی ناپذیر زندگی مردم تبدیل شده است به شکلی که این روزها شهروندان می توانند بخش زیادی از خدمات مالی و بانکی خود را از طریق تلفن همراه انجام دهند. یکی از این خدمات که توانست نظر مردم را به خود جلب کند، استفاده از کدهای USSD بر روی تلفن همراه بود که بدون نصب هیچگونه نرم افزاری بر روی تلفن همراه، تنها با وارد کردن چند کد، قابل استفاده بود.
کدهای (USSD ( Unstructured Supplementary Service Data روشی بود که مشتری با ارسال یک پیام و شماره گیری کدهای از پیش تعیین شده، می توانستند پرداخت مورد نظر خود را انجام دهند.
ناامنی کدهای USSD
اما پس از بروز برخی مشکلات و همچنین پایین بودن ضریب امنیتی USSD ها، بانک مرکزی از طریق شرکت شاپرک ابلاغیهای مبنی بر لغو پرداخت از طریق سرویس USSD به دلیل ناامن بودن به تمامی شرکتهای پرداخت الکترونیکی ( PSp) ارسال کرد.
طبق آن ابلاغیه تمامی شرکتهای پرداخت الکترونیکی موظف به تغییر روش به منظور استفاده از این سرویس شدند و از ابتدای دی ماه ۱۳۹۵ سامانه پیوند بانک مرکزی به صورت آزمایشی و سپس دائمی فعال شد.
ورود بانک مرکزی و توقف کدهای دستوری
در دستورالعمل بانک مرکزی آمده بود: “تمامی مشتریان بانک که قصد بهره مندی از خدمات USSD را دارند باید نسبت به اتصال شماره کارت خود به شماره تلفن همراه از طریق سامانه پیوند اقدام کنند و جهت اتصال کارت بانکی به سامانه پیوند بانک مرکزی ابتدا دارنده کارت بانکی باید وارد وب سایت بانک صادر کننده بانک شده و وارد بخش ثبت نام سامانه پیوند شود.”
پس از آن بانک ها نیز یک به یک به مشتریان خود اعلام کردند در صورت تمایل برای استفاده از این سامانه، با مراجعه به سامانه بانک مورد نظر و وارد کردن شماره همراه یا شماره کارت اقدام کنند.
سنجش سامانه پیوند پس از ۶ ماه
اما حال پس از گذشت بیش از شش ماه از این طرح، این سوال مطرح است که سامانه پیوند توانسته جایگزین مناسبی برای کدهای USSD باشد یا خیر؟ در این باره ایمان اسلامیان در گفتگو با ایبِنا گفت: پرداخت های الکترونیکی و نوآوری های مالی باعث تسهیل و ظرفیت سازی در عرصه ارائه خدمات مالی شده است تا خدمات مالی موجود، بهینه و بهبود یابد.
وی ادامه داد: در کنار این موضوعات، بحث مدیریت ریسک و تضمین امنیت این خدمات مطرح است زیرا با توجه به تجربیات گذشته و برخی مشکلات پیش آمده، بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر به موضوع کدهای دستوری USSD ورود کرد.
این کارشناس بانکداری الکترونیک افزود: یکی از ظرفیت هایی که طی چند سال اخیر در کشور ما ارائه شده، دریافت خدمات مبتنی بر بستر کانال های USSD بود که شهروندان می توانستند با استفاده از این کدها، خدمات خرید شارژ، پرداخت قبض و .. را انجام دهند.
اسلامیان گفت: اما با توجه به پایین بودن ضریب امنیتی این طرح و عدم نظارت بانک مرکزی بر آن، در مقطعی این طرح متوقف و محدود شد اما در نهایت این نتیجه حاصل شد که باید این کانال زیر چتر امنیتی بانک مرکزی قرار گیرد.
اقدام هوشمندانه بانک مرکزی
وی ادامه داد: بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر نه تنها از ادامه فعالیت این سامانه جلوگیری نکرد بلکه، با معرفی سامانه پیوند این کدها را زیر چتر حمایتی خود قرار داد که به نظر من اقدام هوشمندانه ای از سوی بانک مرکزی بود.
این کارشناس الکترونیک افزود: البته با این اقدام بانک مرکزی، مشتریان این کدها ریزش کردند که به نظر من دو دلیل عمده دارد، در درجه اول روند ثبت نام و ورود شماره همراه و … خود محدودیت ها و مشکلاتی ایجاد خواهد کرد زیرا پیش از این مشتریان بدون هیچگونه قید و شرطی از این خدمات استفاده می کردند.
وی ادامه داد: همچنین، پیشرفت چشمگیر خدمات بانکداری الکترونیک است زیرا اکنون با ارائه خدمات از طریق موبایل بانک ها، بسیاری از مشتریان خدمات خود را به جای سامانه پیوند از این طریق انجام می دهند.
اسلامیان در پایان تاکید کرد: البته ذکر این نکته ضروری است که در سایر کشورها نیز مشابه این کدهای دستوری وجود ندارد و حتی برخی کشورها هیچگونه آشنایی در این باره ندارند.
منبع: ایبِنا