اقدامات انجام شده در زمینه بانکداری اجتماعی هنوز مصداق دقیق این نوع از بانکداری نیست بلکه گامهایی به سمت تحقق بانکداری دیجیتالی است.
به گزارش بانکینا به نقل از ستاد خبری هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، حامد قنادپور در ارتباط با اقداماتی که در بانکهای ایرانی برای نیل به مفهوم بانکداری اجتماعی صورت گرفته، اظهار داشت: آنچه در بانکهای ایرانی انجام شده حرکتهای مطلوبی در راستای دستیابی به بانکداری اجتماعی است اما هیچکدام از آنها را در حال حاضر نمیتوان بانکداری اجتماعی نامید.
وی افزود: اینکه یک بانک رسانه اجتماعی(Social Media) داشته باشد یا برخی عملیات بانکیاش را در شبکههای اجتماعی بتوان انجام داد و یا کارهایی از این قبیل، حرکتهای خوبی در راستای بانکداری اجتماعی است ولی خود بانکداری اجتماعی نیست.
مدیرعامل شرکت ارتباط فردا تاکید کرد: آنچه مفهوم Socialize یا اجتماعیکردن را به واقع عملیاتی میکند، یک نگاه و مفهوم است که اتفاقا ممکن است متکی به فضای الکترونیک نیز نباشد.
قنادپور ادامه داد: به عنوان مثال اگر بانکها بتوانند شرایطی و امکاناتی را فراهم کنند که مشتریان در یک شعبه بتوانند با یکدیگر گفت وگو و تعامل داشته باشند، شکلی از بانکداری اجتماعی است در حالی که در فضای الکترونیک نیز انجام نشده است.
وی با توصیه به بانکها و جامعه انفورماتیک بانکی برای «عدم دستکاری در مفاهیم»، خاطرنشان کرد: ممیزه بانکداری اجتماعی با کارهای دیگر همان است که مثلا در راهاندازی فیس بوک انجام شد و آن را نسبت به بقیه متمایز کرد و آن مفهوم «لایک کردن» بود؛ با مفهوم لایک کردن، مخاطبان با یکدیگر مرتبط شدند و امکان بازخورد دادن و مشارکت برای افراد در این شبکه اجتماعی انجام شد.
این کارشناس مسائل انفورماتیک گفت: استفاده از Personal financial management یا PFM مدیریت مالی شخصی یا امکان به اشتراک گذاری کلان این PFM ها با رعایت ملاحظات امنیتی، امکان مشارکت دادن به مشتریان و … میتواند مفاهیمی باشد که ما را در حرکت به سمت بانکداری اجتماعی کمک کند.
قنادپور در پاسخ به این سوال که آیا در داخل کشور اقدامات مناسبی برای بانکداری اجتماعی انجام شده یا خیر؟ اظهار داشت: هر چند کارهای زیادی در این زمینه انجام شده ولی هنوز هیچکدام مصداق دقیق بانکداری اجتماعی نیست، بلکه حرکت به سمت آن است؛ معتقدم گام های خوبی در این راستا برداشته شده است.
وی افزود: یک مزیت ایرانیها که همان فرهنگ استفاده و مشارکت در پدیدههای اجتماعی است میتواند کمککننده بسیار خوبی برای حرکت بانکها به سمت بانکداری اجتماعی باشد.
این کارشناس مسائل انفورماتیک درباره مسئله امنیت بانکداری در بانکداری اجتماعی نیز تاکید کرد که امنیت تنها جایی است که مکانیزمهای خاص خود را دارد و ما همواره میگوییم که در آن نباید نوآوری کرد. با این حال راهکارهای مدیریتی برای ریسک امنیتی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.
یادآور میشود، هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با موضوع «نوآوری، بازیگران جدید و کارآیی در کسب و کار مالی» دوم و سوم بهمن ماه سال جاری توسط پژوهشکده پولی و بانکی در مرکز همایشهای بینالمللی برج میلاد برگزار میشود