علیرضا لگزایی قائم مقام بانک ملت با بیان اینکه زیان خالص نظام بانکی از تراکنشهای بانکی حدود ۷ هزار میلیارد ریال است جزئیات طرح این بانک برای اصلاح نظام کارمزد را تشریح کرد.
به گزارش بانکینا، در صبح دومین روز همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، نشستی با عنوان «چشم انداز صنعت پرداخت، مدل کسب و کار و ارتباط با صنعت بانکداری» با حضور مدیران بانکی، شرکتهای پرداخت و کارشناسان برگزار شد.
یکی از مهمانان این نشست علیرضا لگزایی قائم مقام بانک ملت بود که به بررسی وضعیت تراکنشهای نظام بانکی و زیان وارده تراکنشهای خرد به نظام بانکی پرداخت و در ادامه مدل پیشنهادی بانک ملت برای اصلاح نظام کارمزد را تشریح کرد.
لگزایی معتقد بود علت اصلی سرمایه گذاری بالای بانکها در صنعت پرداخت، کاهش هزینه بود، درواقع بانکها با این تصور اقدام به سرمایه گذاری در صنعت پرداخت کردند که پرداختهای خرد را از داخل شعب پرهزینه فیزیکی به خارج از شعب منتقل کنند. درنتیجه سهم عمده سرمایهگذاری صورت گرفته در صنعت پرداخت توسط بانکهای کشور انجام شد.
لگزایی با بیان اینکه اکنون حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه کارتخوان در کشور فعال شده ادامه داد: از آنجا که سهم عمده سرمایهگذاریها متعلق به بانکها است، هزینه تامین و نگهداری این ۶.۵ میلیون کارتخوان نیز بر دوش بانکها است.
قائم مقام بانک ملت با بیان اینکه نظام کارمزد علیه سرمایه گذاران صنعت پرداخت تنظیم شده است گفت: نظام کارمزدی در کشور ما نه تنها مشوق سرمایه گذاری در صنعت پرداخت نیست بلکه سرمایه گذارن را متضرر نیز کرده است.
وی ادامه داد: نظام فعلی کارمزد بانکهای بورسی را به شدت تحت فشار قرار داده و صنعت پرداخت و آینده آن را تهدید میکند، راهکار خروج از این شرایط این است که مانند کشورهای دنیا باید تمام ذینفعان این صنعت متناسب با منفعتی که از آن بدست میآورند، هزینه آن را نیز بپردازند. بنابراین باید نظامی جایگزین نظام فعلی شود که برای تمام ذینفعان و سرمایه گذاران این صنعت حالت برد-برد داشته باشد.
لگزایی در ادامه صحبتهای خود به بیان نتایج یک بررسی که در واحد فناوری اطلاعات بانک ملت انجام شده است پرداخت و گفت: در سال ۹۵ سیستم بانکی کشور حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال اعم از کارمزد و اجاره پول، هزینه کرده است. پیشبینی میشود در سال جاری نیز این مبلغ بین ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد ریال باشد. این در حالی است که از طریق شرکتهای پرداخت وابسته به بانکها بر تنها حدود ۴۰ درصد این مبلغ بازمیگردد و ۶۰ درصد این هزینهها هیچ بازده و برگشتی برای بانکهای کشور ندارد.
ایشان در ادامه آمارهای تراکنشهای بانکی از نظر مبلغ را بررسی کرد و گفت: بالای ۷۰ درصد تراکنشهای پرداخت زیر ۵۰ هزار تومان است، جالب آنکه شرکتهای پرداخت به جایی رسیدهاند که برای پرداخت نانواییها هم با یکدیگر رقابت میکنند در حالیکه گرانترین نان تنها ۳۰۰۰ تومان قیمت دارد و پرداختهای نانواییها بسیار خرد است.
لگزایی ادامه داد: بر اساس بررسی های انجام شده هزینه بانکها برای جذب و نگهداری منابع ارزان قیمت برای تراکنشهای خرد زیر ۵۰ هزار تومان و سود ناشی از رسوب آنها محاسبه شده است که نشان میدهد در سال گذشته سیستم بانکی برای انجام این تراکنشها حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال زیان خالص کرده است.
وی ادامه داد: تراکنشهای بین ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان نیز ۱۳۴۷ میلیارد ریال زیال خالص برای بانکها داشتهاند و فقط در تراکنشهای بالای ۲۰۰ هزار تومان دارای سوددهی بودهاند که این سودحدود ۳ تا ۴ هزار میلیارد ریال است. جمع جبری سود و زیان تمام این تراکنشها حدود ۷ هزار میلیارد ریال زیان خالص برای کل بانکهای کشور نشان میدهد.
قائم مقام بانک ملت در پایان به بیان طرح پیشنهادی این بانک برای اصلاح نظام کارمزد پرداخت و گفت: باید زیان این تراکنشها بین تمام ذینفعان توزیع شود و تنها بر عهده بانکها نباشد. اگر این اتفاق رخ ندهد هیچ چشم انداز روشنی برای صنعت پرداخت کشور وجود نخواهد داشت. ما نیز در طرح خود به تمام ذینفعان و سهیم شدن آنها در هزینه تراکنشها توجه کرده
لگزایی درباره این طرح گفت: هزینه تراکنشهای خرد زیر ۵۰ هزار تومان را باید دارندگان کارت پرداخت کنند. هزینه تراکنشهای بین ۵۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان باید بر عهده پذیرندگان باشند. انها از مراجعه متعدد به بانک و نقل و انتقال پول و حضور در شعب بانک بی نیاز شدهاند لذا باید سهم خود در پرداخت الکترونیک را پرداخت کنند. بانکها نیز باید هزینه تراکنشهای بالا را بر عهده بگیرند. برای آنها به صرفه است که چنین تراکنشهایی را انجام دهند.
ایشان ادامه داد: بانک مرکزی هم در این طرح میتواند کمک کند زیرا صرفهجویی زیادی از محل کاهش انتشار اسکناس و مسکوک صورت گرفته که حداقل نصف آن میتواند در قالب صندوقی برای تقسیم هزینههای کارمزد مورد استفاده قرار گیرد.