بسیاری از شرکتها تصمیم دارند نسل جدید سبدهای خرید هوشمند را عرضه کنند.
به گزارش بانکینا، همانطور که سال گذشته هم با صحبتهای بسیاری در مورد فناوری خودران به پایان رسید، کانسپتی هم در مورد خرید با استفاده از فناوری خودران شکل گرفت. با این طرح جدید، مصرفکننده میتواند محصولات موردنظر خود را لمس و بو کند و با استفاده از یک طرح دیجیتالی، دیگر در صف خرید منتظر نماند. مفهوم خرید خودکار هنگامی در میان فروشندگان و مالکان فروشگاهها کارآیی پیدا کرد که بسیاری از آنها مدعی شدند کارشان، قربانی رواج فروش اینترنتی میشود.
در ژوئن سال ۲۰۱۸، از تعدادی شرکتکننده در یک مصاحبه، درباره تغییر روشهای خرید کردن آنها در مقایسه با پنج سال پیش پرسیده شد. فناوری موردعلاقه شرکتکنندگان، فناوری «برداشتن و رفتن» (grab and go) بود که در آن، مشتریان میتوانند با استفاده از تلفنهمراه خود خرید کنند. ۵۹ درصد تمایل داشتند که از این فناوری استفاده کنند و ۹ درصد از آن استفاده کرده بودند. در یک بررسی اینترنتی، ۲۲۵۰ نفر از کاربران، خرید خود را با پلتفرم «آیوند ریتیل» (iVend Retail) انجام دادند و تقریبا یکسوم آنها گفتند که دوست دارند از روش پرداخت خودکار با استفاده از سبد خرید دیجیتال استفاده کنند. Certainly Caper یکی از استارتآپهایی است که علاوه بر مفهوم خرید با کمک فناوری «برداشتن و رفتن»، فناوریهای تشخیص تصویر و یادگیری ماشینی را نیز بهکار میبرد. این استارتآپ، سبد خریدی مجهز به اسکنر بارکد و دستگاه کارت اعتباری را مورد استفاده قرار میدهد و این فناوری را با به کار بردن دوربینهای تشخیص تصویر و حسگر وزن برای اسکن خودکار گزینههای خرید به سطح نهایی خود میرساند. در حال حاضر مردم از فروشگاههای مجهز به این سبدهای خرید، ۱۸درصد بیشتر خرید میکنند.
لیندن گائو بنیانگذار و مدیرعامل کیپر در مصاحبهای گفت: از نظر من، امکان کرایه تاکسی یا رزرو اتاق در هتل بدون وجود امکان پرداخت هزینه خرید با تلفنهمراه، بیمعنی است. این استارتآپ در نظر دارد بهزودی، امکان خرید بدون اسکن را فراهم کند و دو فروشگاه آن نیز در حالحاضر از این فناوری استفاده میکنند. دوربینهای بهکار رفته در این سبد خرید، امکان انطباق تشخیص تصویر را با حسگر وزن فراهم میکنند تا خرید موجود در سبد را بررسی کنند. هدف شرکتها و استارتآپهایی نظیر کیپر از بهکارگیری این فناوری، این است که علاوه بر مشتریان به صاحبان مغازهها و فروشگاهها نیز کمک کنند. گائو در پیامی نوشت: همه خواربار فروشان، به استفاده از فناوریهایی که به بررسی خودکار، نصب دوربین و حسگر نیاز دارند، مایل نیستند. آنها، استفاده از چنین تغییرات اجرایی را یک خطر غیرمنطقی برای تجارت خود میدانند. این استارتآپ قصد دارد با هوشمندتر ساختن نسل جدید سبد خرید خود، امکان خرید خودکار را برای کاربران فراهم کند.
در این طرح جدید، تنها کافی است که دستهای کاربر روی سبد خرید مجهز به هوش مصنوعی قرار بگیرند. این سبدهای جدید به یک صفحه نمایش مجهز است که کاربر را آگاه و راهنمایی میکند. مالک فروشگاه میتواند سبد خرید را در فروشگاه قرار دهد و امکان داشتن تجربه خرید خودکار را برای مشتریان فراهم کند. به گفته این شرکت، فناوری موردنظر، در حالحاضر به فروشگاهها کمک کرده تا اندازه سبد خرید خود را تا ۱۸ درصد افزایش دهند و روش خرید مشتریان را تکامل بخشند. در روش کنونی کیپر، بارکد هر محصول، اسکن میشود و سپس داخل سبد خرید قرار میگیرد؛ در نتیجه مشتریان میتوانند پس از اسکن محصولات مورد نظر خود، هزینه آنها را با کارت اعتباری یا اپلیکیشن پرداخت تلفنهمراه خود پرداخت کنند تا رسید موردنظر برای آنها ایمیل شود.
در نسخه هوشمندتر سبد خرید، قسمت بارکد حذف خواهد شد تا محصولات به شکل سادهتری داخل سبد قرار گیرند؛ سپس یک فناوری داخلی میتواند نوع خریدها را تشخیص دهد. سبد خرید با هر بار اسکن محصولات، ۱۲۰ تصویر ثبت میکند و وزن محصولات را نیز بهدست میآورد تا الگوریتم ماشینی کیپر را آموزش دهد. ترکیب بینش رایانهای و مقیاسهای وزنی داخلی برای خرید مشتریان، نیاز به بارکد را برطرف خواهد کرد. سبدهای خرید هوشمند، اطلاعات گوناگونی از جمله نقشه فروشگاه، مکان قرار گرفتن هر محصول، تبلیغات و معاملات را در اختیار مشتری میگذارند.
منبع: ایسنا