برخی معتقدند کار در بانک مثل بسیاری از شغلهای دیگر، با پیشرفت تکنولوژی، روز به روز بیشتر از بین میرودند اما این تصور چقدر درست است؟
به گزارش بانکینا، کار در بانک یکی از محبوبترین و مطمئنترین شغلهای دنیا در صد سال اخیر بوده است. بعضی افراد معتقد هستند که کار در بانک مثل بسیاری از شغلهای دیگر دنیا، با پیشرفت تکنولوژی و خودکار شدن بسیاری از فرآیندهای کاری، روز به روز بیشتر از بین میرود و ماشینها، جای آدمها را در این صنعت میگیرند.
تقابل تکنولوژی و کار در بانک
جان کریان (John Cryan) مدیرعامل دویچه بانک، در مصاحبه تلویزیونی خود با برنامه Singapore Summit در شبکه خبری CNBC در اینباره میگوید که دنیای مالی، بهخاطر اتوماتیک شدن کارها، بهشدت در حال تغییر است.
جان کریان معتقد است نمیتوانیم بگوییم که همین امروز، فرصتهای شغلی بانکی زیادی را از دست میدهیم و دیگر نمیتوانیم به کار در بانک به عنوان یک شغل مفید نگاه کنیم؛ اما مدیرعامل دویچه بانک پیشبینی میکند که در ده سال آینده، زندگی بسیاری از مردم از تغییر این نقشها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
جان کریان که قبلا هم به خاطر پیشبینیهایش خبرساز بوده، معتقد است که بسیاری از شغلهای بانکی با پیشرفت تکنولوژی از بین میروند. او در مصاحبه تلویزیونی اخیر خود، درباره این که این اتفاق و این که چگونه دنیای مالی را تغییر میدهد، بیشتر توضیح داده است:
این که بگوییم این تغییرات، فقط درباره ما اتفاق افتاده است، درست نیست؛ در حقیقت این یک پدیده همگانی است.
وقتی کسی کار در بانک را انتخاب میکند، میداند که بسیاری از کارهای او مثل ربات است. پس این که تکنولوژی به بعضی از کارهای تکراری، مثل یک برنامه نگاه کند و آن را به ماشینها بسپارد، اتفاق عجیبی نیست. امروزه، همان کامپیوتری که در اختیار یک کارمند بانک قرار میگیرد، مثل یک پوشش نقرهای است که بخشی از عملیاتها و کارهای سابق او را پوشش میدهد. عملا همه کارمندان میدانند که کارهایشان چقدر نسبت به گذشته تغییر کرده و همه چیز ماشینی شده است. تاریخچه بانکداری، به خوبی نشان میدهد که تغییر بر اساس تغییرات جامعه و نیازهای مردم، از ابتدای تاسیس بانکها وجود داشته است.
کریان به عنوان یک مدیر بانکی معتقد است که هرچه مهارتهای یک کارمند بیشتر باشد، شغل او برای خودش و مجموعهای که در آن کار میکند رضایتبخشتر است. او میگوید:
آنهایی که تنها کاغذها را جابجا میکنند و با اعداد و ارقام بازی میکنند، عملا کار خاصی نمیکنند. در این کار یک چشمانداز حرفهای جذاب، نسبت به زمانی که میخواهیم چیزی را تولید کنیم وجود ندارد. با -اتوماتیک شدن کارها- میتوانیم کمی فکر کردن و کمی خلاقیت را به کارشان اضافه کنیم.
یک راه برای ایجاد تغییر این است که بدانیم کار در بانک چگونه است و یک بانکدار چهکار میکند؟ این که مردم را به سمتی جهت دهیم که برای بهرهمندی از مهارتهای انسانی به سراغ کارمندان بانک بیایند، اوضاع را بهتر میکند. کاری که به این زودیها از عهده ماشینها برنمیآید و میتواند عاملی باشد که کار در بانک را به کلی حذف نکند.
این که کارمندان بانکها، رابطهای هدفمند و مفید را با سهامداران خارجی و سایر مشتریان بانک برقرار کنند و تمرکزشان را از روی کارهای تکراری مثل حساب و کتاب و امور داخلی بردارند، به نجات این شغل کمک بزرگی میکند.
در هر حال به نظر میرسد پیشبینیهای John Cryan دور از واقعیت نباشد و باید منتظر ماند و دید در سالهای آینده با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، چه مشاغلی حذف یا ایجاد میشوند. شما در اینباره چه تغییراتی را پیشبینی میکنید؟ این تغییرات و حذف بعضی مشاغل، میتواند در مجموع اتفاق بدی باشد؟
منبع: پیمنت ۲۴