با مطالعه یازده نکته کوتاه میتوانید با اینشورتک بهعنوان پدیده جدید عرصه استارتاپ آشنا شوید.
به گزارش بانکینا، پس از گسترش استارتاپها در ایران، فینتکها نیز با فاصله اندکی ظهور کردند و به سرعت در حال پیشرفت و گسترش هستند. فینتکها دارای انواع مختلفی هستند که یکی از مهمترین آنها اینشورتک (Insurtech) است. اینشورتک در تلاش است تا فناوری را وارد حوزه بیمه کند و صنعت بیمه را با استارتاپ پیوند بزند. در ادامه به معرفی این پدیده نوظهور در عرصه فینتک میپردازیم.
- اینشور تک از ترکیب دو کلمه بیمه و فناوری، تشکیل شده است و به نوآوریهای فناوری در صنعت بیمه گفته میشود.
- استفاده از اینشورتکها از سال ۲۰۱۶ بسیار سرعت گرفته است و همچنان در مراحل اولیه رشد خود قرار دارد.
- اینشورتک به استفاده از راهکارهای نوآورانه و فناورانهای اشاره دارد که با هدف افزایش بهرهوری و صرفهجویی بیشتر در صنعت بیمه طراحی شدهاند.
- اینشورتکها دستهای از فینتک هستند که تلاش دارد «راهکارهای نوین»در حوزه بیمه ارائه کند.
- راهکار نوین در اینشورتک در فرآیند شناختن صنعت بیمه، دارا بودن دانش بیمهای و درنهایت ارائه راهکار بهتر برای این صنعت که هم به نفع بیمهگذاران باشند و هم شرکتهای بیمهای شکل میگیرد.
- اینشورتکها در کشورهای دیگر خدمات بسیار متنوع و متعددی ارائه میکنند.
- بسیاری از آنها اینترنت اشیاء را وارد صنعت بیمه کردهاند و تلاش کرددهاند با فناوریهای جدید مشکلات مردم را کاهش دهند. این فناوریها بیشتر در بیمههای خودرو و حوادث به کار گرفته شده و در تشخیص نوع خسارت، تفسیر رفتار راننده و حتی پیشگیری از تصادف به کار میروند.
- برخی از اینشورتکهای موفق دنیا از گجتها و ردیابهای مختلف استفاده میکننند. برخی از گجتهایی که در فناوری بیمه به کار گرفته میشوند، عبارتند از ردیابی GPS، ردیابهای پوشیدنی، مچبند، تلفن همراه و تبلت. در برخی موارد نیز از ترکیب چند فناوری استفاده میشود.
- اینشورتک نسبت به سایر حوزههای استارتآپی ایران، بسیار بکر و جدید است.
- در حال حاضر تعداد اینشورتکها در اکوسیستم فینتک ایران کمتر از ۱۰ مورد است.
- به جز یکی از اینشورتکها، تمام استارتآپهای بیمهای موجود تنها در حوزه مشاوره و خرید آنلاین بیمه فعالیت دارند و هنوز به بسیاری حوزههای دیگر ورود نکردهاند.