بانک ملی ایران با الکترونیکی کردن بسیاری از فرایندهای خود، حذف کاغذ و سختافزارهای پرهزینه، توانسته علاوهبر صرفهجویی در مصارف، خدمات پرسرعت و بدون وابستگی به مکان و زمان را توسعه بدهد.
به گزارش بانکینا به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، گرچه سامانه «بام» از تازهترین و پرکاربردترین ابزارهای الکترونیکی بانک برای ارائه خدمات به مشتریان است، اما برخی اقدامات دیگر نیز در این زمینه انجام شده که مشتریان بهصورت مستقیم از آن مطلع نیستند.
ثبت الکترونیکی تراکنشها در دستگاههای خودپرداز، یکی از این اقدامات است که صرفهجویی سالیانه دو میلیارد تومان را در پی دارد.
پیش از این در دستگاههای خودپرداز بانک، یک رسید کاغذی مخصوص مشتری و یک رسید ثبت عملیات در خود دستگاه چاپ میشد، اما بهتازگی با هدف کاهش هزینهها، رسید ثبت وقایع خودپرداز حذف شد. در روش جدید، این اطلاعات بر روی یک فایل الکترونیکی ذخیره میشود.
از سوی دیگر حذف چاپگرهای بزرگ شعب با هدف کاهش هزینهها در دست اقدام بوده و قرار است چاپگرها فقط چاپهایی را انجام بدهند که در قبال آن کارمزد دریافت میشود.
تحت وب کردن عملیات تحویلداری نیز از اهداف امسال بانک ملی ایران است، بهطوریکه اکنون بیش از ۲۶۵ شعبه بانک تحت پوشش این طرح قرار گرفته و در سایر شعب نیز با سرعت عملیاتی خواهد شد.
در این روش، همه عملیاتهای کاری بانکداران در سروری خارج از بانک ذخیره میشود، بنابراین میتوان عملیاتهای بانکی را خارج از شعبه و در هر نقطهای که به شبکه دسترسی وجود داشته باشد ارائه کرد. از سوی دیگر بهروزرسانی سامانه، دیگر مستلزم حضور در شعبه نیست و محدودیت استفاده از سیستم عامل واحد نیز از بین خواهد رفت.
درعینحال اتوماسیون اداری بانک ملی ایران در تهران بهطور کامل اجرایی شده و تا پایان سال در همه استانها به پایان میرسد. این اقدام نیز صرفهجویی قابل ملاحظهای در هزینههای اداری ایجاد خواهد کرد.