نخستین سمینار “بازآفرینی شعب” با شعار «به سوی بانکداری دیجیتال» با حضور مشاوران بینالمللی بانکی، مدیران، کارشناسان و مشاوران ارشد بانکهای کشور و به میزبانی شرکت توسن تکنو برگزار شد.
به گزارش بانکینا، برخی کارشناسان بانکی معتقدند که بانکداری سنتی در حال افول است و کم کم باید با آن خداحافظی کرد. شکل گیری بانکداری الکترونیکی در سالهای پایانی قرن بیستم و در ادامه آن شکل گیری بانکداری دیجیتالی در سال های آغازین قرن بیست و یکم موجب کمرنگ شدن بانکداری سنتی در جهان شده است. به نظر میرسد دلیل اصلی این اتفاق، هزینههای بسیار بالای تاسیس و نگهداری شعب فیزیکی و گسترش سریع تکنولوژی و فناوریهای نوین باشد.
در همین راستا در سالهای اخیر کارشناسان و مدیران برجسته بانکی جهان، بازآفرینی شعب بانکی (Branch transformation) را مطرح کردهاند و آن را در دستور کار برخی از بانکهای بزرگ جهان قرار دادهاند. بازآفرینی شعب بانکی اگرچه مدتی است در ایران نیز مطرح شده و برخی بانکها اقداماتی در راستای آن انجام دادهاند اما همچنان فاصله زیادی تا پیادهسازی کامل آن وجود دارد.
با توجه به اهمیت بازآفرینی شعب بانکی و ضرورت حرکت نظام بانکی به سمت آن، شرکت توسنتکنو به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای ارائهدهنده راهکارهای بانکی در ایران، سمیناری یک روزه با حضور چند تن از مشاوران بینالمللی، مدیران و کارشناسان ارشد بانکی کشور برگزار کرد. این سمینار یکروزه پنجشنبه نوزدهم مردادماه از ساعت ۹ تا ۱۵ در تالار ایوان هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.
بخشهای مختلف سمینار
سمینار بازآفرینی شعب بانکی در سه بخش اصلی برگزار شد. در ابتدای سمنیار محمد مظاهری، مدیرعامل شرکت توسنتکنو به عنوان میزبان به سخنرانی پرداخت و ضمن خوشآمدگویی به حضار مقدمهای پیرامون بانکداری دیجیتالی و بازآفرینی شعب بانکی مطرح کرد.
در بخش دوم سمینار پنج سخنرانی توسط مشاوران شرکتهای دیلویت و آی-ام انجام شد. این ارائهها که روند مشخصی را دنبال میکردند با تببین مفهوم، ضرورت و روشهای شکلگیری بانکداری دیجیتالی آغاز شدند و در پایان به ارائه مطالعه موردی تجربههای موفق در بانکداری دیجیتالی و بازآفرینی شعب بانکی در کشورهای مختلف جهان پرداختند.
در بخش سوم سمینار، نشستی تخصصی با حضور چند تن از مدیران و مشاوران ارشد بانکهای کشور برگزار شد و وضعیت نظام بانکی ایران در بانکداری دیجیتالی، موانع، چالشها و راهکارهای بازآفرینی شعب بانکی مورد نقد و بررسی قرار گرفت. این نشست با حضور رسول لطفی آذر رئیس هیئتمدیره بهسازان ملت، مسیح قائمیان مشاور مدیرعامل بانک شهر، سید مرتضی صالحی قائممقام معاونت و مدیر امور سازمان و برنامهریزی بانک شهر، مسعود خاتونی عضو هیئتمدیره بانک ملی ایران، احمد مرآتنیا رئیس هیئتمدیره شرکت ارتباط فردا و محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن تکنو برگزار شد. در پایان نیز جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و توسط اعضا نشست به برخی سوالات مهمانان سمینار پاسخ داده شد.
سخنرانی مدیرعامل توسن تکنو
در سخنرانی افتتاحیه سمینار محمد مظاهری علاوهبر بیان مفهوم بازآفرینی شعب و تبیین ضرورت و اهمیت آن، وضعیت نظام بانکی کشور در حوزه بازآفرینی شعب و بانکداری دیجیتالی را مورد بررسی قرار داد. در بخشی از این سخنرانی، نتایج یک مطالعه علمی پیرامون وضعیت استفاده ایرانیان از شعب بانکی و اولویتهای آنها در انتخاب بانک که توسط توسن تکنو انجام شده بود مطرح و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
بخش کلیدی صحبتهای محمد مظاهری بررسی سیر تطور بانکداری در جهان بود. وی با بیان اینکه در دو، سه دهه اخیر بانکداری از بانکداری سنتی به سمت بانکداری الکترونیکی حرکت کرده، دهه آینده را دهه بانکداری دیجیتالی و دوران حرکت به سمت بانکداری دیجیتالی دانست.
سخنرانی مشاوران بینالمللی
پس از سخنرانی محمد مظاهری، چهار تن از مشاوران بینالمللی بانکی به سخنرانی پرداختند. «لارن کالت» از شرکت دیلویت به عنوان یک مشاور بینالمللی اولین سخنران این بخش از سمینار بود. وی با تاکید بر اینکه انتظارات مشتریان بانکی تغییر کرده است، گفت: پایداری، سفارشسازی، همکاری، دسترسی، کنترل و همگرایی از انتظارات امروز مشتریان است و بانکها باید به رفتار در حال تغییر مشتریانشان توجه کنند.
«رونان واندر الست» یکی دیگر از مشاوران بانکی بینالمللی از شرکت دیلویت دومین سخنران این سمینار بود. وی لازمه بازآفرینی شعب را داشتن نقشه راه در بازآفرینی شبکه توزیع بهصورت دیجیتالی دانست. کلیدواژه «الست» تعبیر سفر بود که رفتار مشتریان بانکی را سفری میدانست که بانکها باید در این سفر آنان را همراهی کنند و تغییرات مناسب با آن را به وجود آورند.
«هنری وان بل» از شرکت I-AM سومین سخنران این بخش از سمینار بود که تجربه بازطراحی شعب بانکی در جهان را مورد بررسی قرار داد. وی بر این باور بود که شعبه بهعنوان محلی برای ساختن ارتباط با مشتریان است. پس از این سه سخنرانی، نوبت به ارائه مطالعه موردی بازآفرینی شعب بانکی رسید و «رونان واندر الست» و «عبدو لای املی» مطالعهای پیرامون بازآفرینی شعب بانکی در کشورهای مختلف دنیا ارائه کردند و تجربههای موفق دیگر کشورها را مرور کردند.
نشست تخصصی سمینار
نشست تخصصی این سمینار با عنوان «بررسی زمینههای بازآفرینی شعب در بانکهای ایران» با حضور شش نفر از مدیران و مشاوران ارشد بانکهای کشور و با دبیری آرش برهمند، سردبیر ماهنامه پیوست برگزار شد. موضوعات مهمی همچون اثر بازآفرینی شعب بر کارآیی و مدل کسبوکار فعلی بانکها، نقش و تاثیر رگولاتور در بازآفرینی شعب، میزان آمادگی و نوع نگرش مشتریان در پذیرش بازآفرینی شعب و میزان آمادگی و پویایی شرکتهای تامینکننده خدمات و راهکارهای بانکی در پیادهسازی زیرساختهای بازآفرینی شعب، بررسی تجارب، مدلها و استراتژیهای اجرای بازآفرینی شعب در بانکهای ایران مورد بررسی قرار گرفت.
اعضا این نشست با مرور تجارب خود در سالهای اخیر در بانکهای مختلف کشور، برخی از راهکارها و الزامات موفقیت بازآفرینی شعب بانکی را مطرح کردند. همچنین این مدیران ارشد بانکی بر ضرورت بازطراحی شعب بانکی در نظام بانکی ایران و ضرورت همراهی و حمایت رگولاتوری و بانک مرکزی از بانکداری دیجیتالی در کشور تاکید کردند.