بر اساس گزارش شرکت شاپرک طی ۸ دوره ممیزی این شرکت، انطباق شرکتهای پرداخت الکترونیک با استاندارد جهانی رشد ۷۰ درصدی داشته است.
به گزارش بانکینا به نقل از شاپرک، در جواب به خبر درج شده با موضوع “لابی با شاپرک” به نظر می رسد فرد یا افرادی که خبر مورد نظر را نوشته اند، از اهداف تاسیس شرکت شاپرک و اقدامات انجام شده در راستای تحقق آنها اطلاع نداشته و بدون آگاهی اقدام به انتشار مطلب کرده اند. لذا به منظور روشن سازی موضوع، بیان می شود که یکی از کلان روندهای شرکت شاپرک، نظارت بر عملکرد اعضاء خود یعنی شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت است که این وظیفه از سوی بانک مرکزی ج. ا.ا. به عهده شرکت شاپرک به عنوان بازوی نظارتی آن بانک قرار داده شده است.
شرکت شاپرک نیز از ابتدای تاسیس با تهیه زیرساخت های مورد نیاز برای دستیابی به هدف یادشده گام های مهمی را در جهت افزایش کیفیت ارائه خدمات پرداخت الکترونیک و ارتقاء امنیت شبکه پرداخت برداشته است. به جهت تحقق هدف نظارتی شرکت شاپرک، طی سالهای ۹۲ تا ۹۵ هشت دوره ممیزی جامع بر اساس الزامات شاپرک و بانک مرکزی از شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت انجام گرفته که طی آنها ۱۴۰۰ الزام در ۱۳۰ صفحه مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج آن به بانک مرکزی گزارش شده است که نتیجه اقدامات صورت گرفته، ارتقای میانگین شرکت های پرداخت در کیفیت ارائه خدمات پرداخت الکترونیک و بهبود شاخص های فنی- امنیتی در سال ۱۳۹۲ از عدد ۱۷ درصد به بیش از ۹۰ درصد در سال ۱۳۹۵ بوده است.
شرکت شاپرک بر اساس دستور ﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰی ﺑﺎید ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ اﻟﺰاﻣﺎت و مقررات تدوین ﺷﺪه، ﺷﺮﻛﺖهای ارائهدهنده ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺮداﺧﺖ را مورد ممیزی و صحت سنجی قرار دهد. بر همین اساس در ابتدای تشکیل شرکت، کارشناسان شاپرک، فرآیندهای مطالعه، بومی سازی و ﺗﺪوﻳﻦ اﻟﺰاﻣﺎت شرکت های ﭘﺮداﺧﺖ را آغاز کرده و پس از اخذ تاییدیه بانک مرکزی اﻳﻦ اﻟﺰاﻣﺎت ﺑﻪ شرکت ها اﺑﻼغ شد. بر اساس الزامات یادشده، ممیزی های اوﻟﻴﻪ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ.
در اداﻣﻪ و ﻃﻲ ﺳﺎل های ﺑﻌﺪ، ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﺗﻜﻤﻴﻞ ﻣﺴﺘﻨﺪات و اﻳﺠﺎد ﻳﻚ روﻳﻪ و ﻣﺴﺘﻨﺪ ﺟﺎﻣﻊ ﺗﺮ ﺑﺮای ﻣﻤﻴﺰی اﺣﺴﺎس ﺷﺪ و ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر، ﻣﺴﺘﻨﺪ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻣﻤﻴﺰی ﺟﺎﻣﻊ از اﻟﺰاﻣﺎت و ﻣﻘﺮرات ﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰی و ﺷﺮﻛﺖ ﺷﺎﭘﺮک ﺗﻬﻴﻪ و در اﺧﺘﻴﺎر ﺷﺮﻛﺖ اراﺋﻪ ﻫﺎی دﻫﻨﺪه ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺮداﺧﺖ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. در اﻳﻦ ﺳﻨﺪ، ﺟﺰﻳﻴﺎت ﻣﻤﻴﺰی از ﺣﻮزه ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﭼﺎرﭼﻮب ﻣﻤﻴﺰی ﺟﺎﻣﻊ ﺑﻴﺎن ﺷﺪه اﺳﺖ. اﻳﻦ ﭼﺎرﭼﻮب از ﭘﻨﺞ ﺑﺨﺶ اﺻﻠﻲ ذﻳﻞ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ؛ ﺷﺎﺧﺺهای ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ، اﻟﺰاﻣﺎت ﻓﻨﻲ، اﻟﺰاﻣﺎت اﺟﺮاﻳﻲ، اﻟﺰاﻣﺎت اﻣﻨﻴﺖ اﻃﻼﻋﺎت و ﻫﻤﻜﺎری ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ. بخش های یاد شده به یازده بخش تقسیم بندی شده اند که در نمودار ذیل آورده شده اند.
با اجرای مستند توصیف ممیزی جامع از الزامات و مقررات، شرکت های پرداخت در قالب یک چارچوب جامع، هدفمند و امتیازگرا، مورد ارزیابی و صحت سنجی قرار گرفتند. بدین ترتیب، شرکت شاپرک قادر به تغییر سالانه وزن آیتم های ممیزی مطابق با نیاز کشور و میزان حساسیت آنها بود و کارآمدی آیتم ها و نیازسنجی الزامات با دقت بالاتری مورد ارزیابی قرار گرفت.
ممیزی از شرکتهای پرداخت هر ساله دوبار با برگزاری قرعه کشی زمانهای ممیزی با حضور مدیران عامل شرکت های پرداخت صورت گرفته است. در هر مرتبه پس از انجام ممیزی، با دعوت از مدیران عامل هر شرکت پرداخت، نواقص به صورت رسمی به ایشان ارائه شد و بازه زمانی جهت رفع موارد عدم انطباق به هر شرکت اختصاص داده شد. مجددا به منظور صحت سنجی از رفع موارد عدم انطباق، ممیزی از نواقص صورت گرفت و نتایج به بانک مرکزی ارسال شد.
امسال نیز از ابتدای مهرماه، ممیزی جامع از الزامات و مقررات تا پایان دی ماه سال جاری به مدت ۴ ماه در حال انجام بوده و پس از تهیه گزارشات لازمه نتایج به بانک مرکزی ارائه خواهد شد. همچنین تاکنون شرکت شاپرک اقدام به رتبه بندی شرکت های پرداخت ننموده و در صورت نیاز، پس از اخذ نظر بانک مرکزی این کار صورت خواهد پذیرفت.