علیرضا لگزایی: حضور بانکها در شبکههای اجتماعی اجتنابناپذیر است
به گزارش بانکینا به نقل از ستاد خبری هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت، علیرضا لگزایی در خصوص وضعیت بانکداری دیجیتال در کشور، افزود: «مفهوم مشترکی که درباره بانکداری دیجیتال مطرح است این بوده که تمامی عملیات بانکی خارج از شعبه و بدون حضور نیروی انسانی (بانکی) و در فضای مجازی انجام شود. هماکنون بانکها در این زمینه فعالیتهایی را انجام میدهند که برخی در حال افزایش این خدمات هم هستند.»
او درباره حضور بانکها در شبکههای اجتماعی هم اینطور توضیح داد: «بانکها مشغول مذاکره برای حضور در شبکههای اجتماعی هستند چراکه این مهم در حال حاضر گریزناپذیر است.»
او ادامه داد: «حضور در شبکههای اجتماعی به معنایی که بانکها در این شبکهها فعالیتهایی داشته باشند نه منع شده و نه به رسمیت شناخته شده است. البته هماکنون بانکها در حال رایزنیهایی در این زمینه هستند.»
قائممقام بانک ملت با اشاره به وجود نگرانیهایی در خصوص ورود بانکها به شبکههای اجتماعی، تاکید کرد: «نکته اینجاست که اگر فعالیت شروع شود و بعد شبکه اجتماعی مسدود شود، تکلیف چه میشود؟ مگر اینکه شبکههای بومی راهاندازی شوند که مشترکان زیادی هم داشته باشند.»
او افزود: «اگر شبکه اجتماعی بومی یا خارجی، مشترک زیادی نداشته باشد بانکها نمیتوانند وارد آنها شوند چراکه سودی برایشان ندارد.»
لگزایی انجام عملیات انتقال کارت به کارت و پرداخت قبوض در اپلیکیشنهای موبایلی را نمونهای از حضور بانکها در شبکههای اجتماعی دانست و ادامه داد: «فعالیت بانکها در شبکههای اجتماعی به آن معنایی که هماکنون وجود دارد، آغاز نشده ولی این حضور گریزناپذیر است.»
او ادامه داد: «هماکنون بیشتر رفتارهای سیستم بانکی را مشتریان میسازند درحالیکه قبلاً بانکها رفتار مشتریان را میساختند؛ وقتی رویکرد مشتریان، شبکههای اجتماعی است، بانکها ناگزیر به پیروی از رفتارهای مشتریان هستند البته این امر با رعایت استانداردها و ضوابط مقام ناظر امکانپذیر است.»
هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت با موضوع «نوآوری، بازیگران جدید و کارآیی در کسبوکار مالی» دوم و سوم بهمنماه سال جاری توسط پژوهشکده پولی و بانکی در مرکز همایشهای بینالمللی برج میلاد برگزار میشود.