نخستین شماره «کتاب سال بانکداری الکترونیکی» با جدیدترین تحلیلها و گزارشهای داخلی و بینالمللی در کنار گفتوگوهایی متفاوت و خواندنی با کارشناسان و فعالان این عرصه، توسط هلدینگ رسانهای دیدهبان، منتشر شد.
به گزارش بانکینا، برای نخستین بار «کتاب سال بانکداری الکترونیکی» بهعنوان مرجع رسمی بانکداری الکترونیکی ایران برای سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۷) منتشر شده است. این کتاب دربرگیرنده حوزههای مختلف بانکداری الکترونیکی و فناوری در حوزه پولی، بورس و بیمه است و قرار است در پایان هر سال منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گیرد.
این کتاب تلاش کرده است بستر مناسبی برای معرفی توانمندیهای نهادها، سازمانها و موسسههای پیشرو خصوصی و دولتی در حوزه خدمات الکترونیکی، بورس و بیمه کشور باشد. گزارش تحلیلی وضعیت بورس، بیمه و بانکداری الکترونیکی کشور، بررسی وضعیت ارائه خدمات الکترونیکی در زمینه بانک، بورس و بیمه در گفتوگو با صاحبنظران، چشمانداز کلی بانکداری کشور، آشنایی با شرکتها، محصولات و خدمات در زمینه فناوری مرتبط با سه حوزه؛ بانک، بورس و بیمه و معرفی توانمندیها و خدمات ویژه آنها، تحلیل روندهای جهانی بانکداری الکترونیکی و تاریخ شفاهی بانکداری الکترونیکی ایران از جمله مطالبی است که در این کتاب ارائه شده است.
فصلهای کتاب
کتاب سال بانکداری الکترونیکی در هشت فصل و در ۲۲۸ صفحه تدوین شده است. آنچه گذشت، روندهای جهانی، دیدگاه، راهکارها، نگاه از بیرون، تاریخ شفاهی، قوانین و دایرکتوری به ترتیب فصول کتاب را تشکیل میدهند. نگاهی به عناوین فصول کتاب به خوبی نشان دهنده چارچوب متفاوت و کاربردی این کتاب است. فهرست کامل کتاب و مقدمه آن را میتوانید از اینجا مطالعه کنید.
بخشهای اصلی کتاب
علاوهبر مطالب تحلیلی، کتاب سال بانکداری الکترونیکی چهار موضوع مهم دیگر را نیز دنبال میکند. بررسی روندهای جهانی و ارائه آخرین آمارهای مربوطه، ارائه و بررسی آخرین قوانین، دایرکتوری و تاریخ شفاهی موضوعاتی هستند که مورد توجه کتاب قرار گرفتهاند و موجب تقویت جنبه مرجع بودن آن شدهاند.
کتاب سال بانکداری الکترونیکی، مشتمل بر مجموعه قوانین و اسناد بالادستی که در کشورمان در زمینه بانک (با نگاه ویژه به بانکداری الکترونیکی)، بورس و بیمه تدوین و ابلاغشده است، میباشد. شکی نیست که وجود مرجعی که این قوانین را به صورت یکجا و کنار هم داشته باشد، میتواند کمک مهمی به کاربران این حوزه باشد.
فهرست شرکتها و مؤسسات ارائهکننده خدمات، محصولات و راهکارهای موردنیاز شبکه بانکی، بورس، بیمه و مؤسسات مالی کشور در قسمت دایرکتوری گردآوری شده است. درج اطلاعات در این دایرکتوری رایگان بوده است و فعالان این عرصه توانستهاند به راحتی مشخصات خود را در آن ثبت کنند. لذا این قسمت از جامعیت نسبتا بالایی برخوردار است.
کتاب سال بانکداری الکترونیکی برای نخستینبار، پرونده ویژه «تاریخ شفاهی بانکداری الکترونیکی ایران» را گشودهاست. تاریخ شفاهی یکی از شیوههای پژوهش در تاریخ است که به شرح و شناسایی وقایع، رویدادها و حوادث تاریخی بر اساس دیدگاهها، شنیدهها و عملکرد شاهدان، ناظران و فعالان آن ماجراها میپردازد.صنعت بانکداری الکترونیکی ایران هنوز آنقدر عمر طولانی ندارد، اما در همین زمان نیز با توجه به ماهیت خود، چنان تغییرات شگرفی را به خود دیده که کاملاً قابلیت روایت تاریخی را دارد.
اهم مطالب
در اینجا لازم است بصورت تیتروار و خلاصه اهم مطالبی که در این کتاب منتشر شده است را بررسی کنیم. با نگاهی به این عناوین میتوان دید کلی نسبت به مطالب کتاب بدست آورد. اهم مطالب کتاب سال بانکداری الکترونیکی در قالب ده عنوان قابل بیان است که عبارتند از:
• گزارش وضعیت بانکداری الکترونیکی کشور
• بررسی وضعیت ارائه خدمات الکترونیکی حوزه بانکداری، بورس و بیمه در گفت و گو با صاحب نظران
• گزارش تحلیلی وضعیت بورس، بیمه و بانکداری الکترونیکی
• چشم انداز کلی بانکداری کشور
• اسناد بالادستی و مرجع کشور در این حوزه
• دیدگاههای صاحب نظران و متخصصان در حوزه بانکداری الکترونیکی و رویکرد آینده این حوزه
• آشنایی با شرکتها و محصولات و خدمات در حوزه فناوری در بورس و بیمه و بانکداری الکترونیکی
• معرفی توانمندیها و خدمات ویژه در حوزه بورس و بیمه و بانکداری الکترونیکی کشور
• تحلیل روندهای جهانی بانکداری الکترونیکی
• تاریخ شفاهی بانکداری الکترونیکی ایران
مخاطبان کتاب
مخاطبان اصلی کتاب سال بانکداری الکترونیکی، مدیران، سیاستگذاران، کارشناسان، صاحب نظران و فعالان حوزههای بانکی، بورس، بیمه هستند. بنابراین مدیران و کارشناسان شبکه بانکی، وزارتخانهها، ادارات دولتی، شرکتهای خصوصی، استارتآپهای مالی و فینتکهای فعال در حوزه بانکداری الکترونیکی، فناوری اطلاعات، بورس و بیمه میتوانند از مطالب این کتاب استفاده کنند.
روشهای تهیه کتاب
دوره نخست کتاب سال بانکداری الکترونیکی توسط «هلدینگ رسانهای دیدهبان» در ۲۲۸ صفحه تمام رنگی و بهای ۳۵هزار تومان منتشر شده است و علاقهمندان میتوانند برای تهیه آن با شماره تلفن ۸۸۷۴۹۴۱۰ تماس گرفته و یا جهت خرید آنلاین به وبسایت www.mrcenter.ir مراجعه کنند. برای آشنایی بیشتر با این کتاب نیز میتوانید به www.yearbook.ir/ebanking مراجعه کنید.