با تمام تغییراتی که برای بهبود سطح کیفی و کمی الکامپ صورت گرفته و تا حدی موجب رضایت شرکتکنندگان و بازدیدکنندگان شده، بازهم این دوره از نمایشگاه با کاستیهایی همراه بود.
به گزارش بانکینا، نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی( الکامپ ۲۰۱۷) دوشنبه هفته گذشته به کار خود پایان داد و هیات مدیره نظام صنفی رایانهای کشور همانطور که وعده داده بود، با تعامل و توافق مسوولان شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی، توانست با برگزاری و مدیریت سه دوره متوالی این نمایشگاه، رتبه الکامپ را به بالاترین سطح ارتقا دهد. به این ترتیب الکامپ هم در کنار معدود نمایشگاههایی قرار گرفت که کل فضای نمایشگاه را در اختیار دارند.
اما، با تمام تغییراتی که این سه سال برای بهبود سطح کیفی و کمی الکامپ صورت گرفته و تا حدی موجب رضایت شرکتکنندگان و بازدیدکنندگان شده، بازهم این دوره از نمایشگاه با کاستیهایی همراه بود. در گفت وگو با تعدادی از غرفه داران به بررسی نقاط قوت و ضعف الکامپ ۲۳ پرداختهایم.
جای خالی خارجی ها
آریا همراه از جمله شرکتهایی است که سه سال متوالی در الکامپ حضور داشته و مدیران آن از تغییرات الکامپ، به ویژه تغییر زمان برگزاری نمایشگاه راضی هستند.
نیما پروین، مدیر روابط عمومی شرکت آریاهمراه، برگزاری نمایشگاه الکامپ به همت سازمان نظام صنفی رایانهای را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این موضوع باعث نظم و افزایش کیفیت نمایشگاه شده و سطح شرکتهای حاضر در الکامپ نیز بالا رفته است.
وی افزود: تاریخ برگزاری الکامپ بیست و دوم اصلا مناسب نبود، اما امسال با تغییر زمان برگزاری، شاهد افزایش تعداد بازدیدکنندگان و شرکتکنندگان در نمایشگاه هستیم. هرچند که نزدیکی زمان برگزاری دو الکامپ مشکلاتی را برای مان به وجود آورده است.
پروین در مورد نقاط ضعف الکامپ نیز گفت: یکی از مسایل مهمی که الکامپ را از جایگاه اصلی خود دور کرده، حضور شرکتهایی است که عمدتا دنبال مخاطبان عام هستند و این موضوع فضا را برای کسب وکارها سخت کرده است.
وی گفت: پیشنهاد ما به سازمان نظام صنفی رایانهای تفکیک B2B و B2C است. در عین حال نصر کشور باید تدابیری اتخاذ کند که زمینه برای حضور شرکتهای خارجی و نمایندگیهای آنها فراهم شود.
قصه تکراری ارزی – ریالی
مدیر روابط عمومی شرکت آریاهمراه همچنین با بیان اینکه محاسبه ارزی – ریالی غرفهها بدون هیچ منطقی اجرا میشود، گفت: با وجودی که سازمان نظام صنفی رایانهای اعلام کرده بحث ارزی غرفهها حل شده و شرکتها جریمهای از این بابت نمیشوند، اما بخاطر یک اسم استاندارد انگلیسی سه روز با مسوولان شرکت سهامی نمایشگاهها صحبت کردیم که تا متوجه شوند که این کلمه انگلیسی نام برند نیست، بلکه استاندارد است.
وی افزود: هنوز بسیاری از شرکتهایی که نمایندگی دارند، بخاطر جریمه ارزی نمایندگیهای خود را کتمان میکنند.
ادغام الکامپ و تلکام؛ تصمیمی درست
پروین ادغام تلکام و الکامپ را تصمیم درستی دانست و گفت: این ادغام در هر صورت باید اتفاق میافتاد، زیرا IT و CT دیگر از هم جدا نیستند و شرکتها نیز مجبور نیستند در هر دو نمایشگاه شرکت کنند و متحمل دوبار هزینه شوند.
وی در عین حال افزود: فضای نمایشگاه کماکان استانداردهای لازم برای برگزاری نمایشگاههای پر مخاطب را ندارد. تهویه نامطلوب هوای برخی سالنها و ترافیک بازدیدکنندگان را کلافه کرده بود.
استقبال از تغییر زمان
صبانت از جمله غرفههایی است که اغلب در فضای باز نمایشگاه برپا میشود و ضمن اینکه تغییر زمان نمایشگاه به تابستان و تعطیلی دانشگاهها و مدارس موجب افزایش تعداد بازدیدکنندگان آن شده است، دیگر مجبور نیستند هوای سرد زمستان را نیز تحمل کنند. به همین دلیل مدیران آن از تغییر زمان الکامپ بسیار خوشنود
هستند.
مدیر روابط عمومی شرکت صبانت برخلاف عدهای که معتقد بودند، سالنهای نمایشگاه الکامپ تهویه هوای مطلوبی ندارد، به فناوران گفت: از اکثر سالنهای نمایشگاه بازدید کردم که باید گفت هوای داخل سالنها بسیار خوب و خنک بود.
محمد ناصح افزود: صبانت سالهای متمادی است که در الکامپ حضور دارد و امسال از نظر بازدیدکننده بسیار راضی بودیم.
اسپانسری اجباری
مدیر روابط عمومی شرکت صبانت یکی از مواردی که برای شرکتکنندگان الکامپ دردسرساز شده و مجبورند به آن تن بدهند را حق اسپانسری عنوان کرد و گفت: چند سالی است که شرکت مجری و برگزارکننده الکامپ بابت فضای مناسب و با کیفیت حق اسپانسری میگیرد.
وی افزود: به طور مثال شرکتهایی که میخواهند در سالن ۳۸ که یکی از سالنهای خوب نمایشگاه است حضور داشته باشند، باید ۱۰۰ میلیون حق اسپانسری بدهند.
ناصح اضافه کرد: از ما نیز چون در فضای باز حضور داریم و خواستیم مانند سالهای قبل جنب میلاد باشیم، ۵۰ میلیون حق اسپانسری گرفتند.
وی توضیح داد: جالب اینجاست که وقتی مخالفت میکنیم، میگویند غرفه باید جابهجا شود. در حالیکه برای ما مهم است در جای سالهای قبلی حضور داشته باشیم. به گفته وی، شاید حق اسپانسری الزامی نباشد، اما اگر غرفهای خوب در سالنی با کیفیت بخواهی باید اسپانسر نمایشگاه شوی!
فقدان نظارت بر موسیقی غرفهها
یکی دیگر از موضوعاتی که موجب اعتراض اکثر غرفه داران نمایشگاه الکامپ شد بود، بحث فقدان نظارت بر پخش موسیقی برخی غرفهها بود که به هیچ وجه حریم خصوصی را رعایت نمیکردند.
مهدی جعفری، مدیر پشتیبانی شرکت صبانت در این خصوص گفت: مخالف جشن و قرعهکشی و پخش موسیقی در نمایشگاه نیستیم، اما غرفهداران باید حریم خصوصی را رعایت کنند و موجب آزار غرفه کنار خود نشوند.
وی افزود: گاهی آنقدر صدا بلند است که نمیتوانی با بازدیدکننده خود مذاکره کنی. درحالیکه در نمایشگاههای تخصصی بخش سرگرمی باید کم رنگتر باشد.
برگزاری تخصصی الکامپ
مسوولان شرکت فناپ نیز از اینکه شرکت سهامی نمایشگاهها، برگزاری الکامپ را به خود صنف واگذار کرده بسیار خوشنود و راضی هستند.
علیرضا مداح، رییس دفتر توسعه بازار فناپ در این مورد گفت: وقتی برگزارکننده متخصص و ازدل صنف باشد، میتواند خواستههای کوتاه مدت و بلندمدت صنف و آنچه در بخشخصوصی اتفاق میافتد را در برگزاری نمایشگاه لحاظ کند.
وی افزود: تنها خواسته ما این است که سالنها بر اساس بازدیدکنندگان B2B و B2C از هم تفکیک شوند. چراکه که شرکتی که کسب و کار او با دولت و بازدیدکننده تخصصی است با شرکتی که برنامه سرگرمی برای جذب مخاطب عام میگذارد از هم متفاوت است و نباید در کنار هم قرار گیرند.
وی در مورد بحث اسپانسری نمایشگاه نیز گفت: حق اسپانسری در تمام نمایشگاه های دنیا رایج است و شرکتی که اسپانسر میشود، بابت استفاده از فضای بهتر بخشی از هزینههای نمایشگاه را برعهده میگیرد.
رضایت از برگزاری الکامپ
کارپینو به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده و امسال نخستین بار در الکامپ شرکت کرده است.
احسان جهانی مدیر عامل کارپینو حضور در نمایشگاه الکامپ را موفقیت آمیز دانست و گفت: الکامپ فرصت بسیار خوبی برای استارتآپهاست تا خدمات خود را معرفی کنند.
وی با بیان اینکه سالن الکاماستارز بسیار جذاب بود، گفت: از تمامی استارتآپها دعوت کردیم از پنل سازمانی ما استفاده کنند. جهانی اضافه کرد: قطعا سال آینده نیز در الکامپ شرکت خواهیم کرد.
منبع: فناوران